Categorieën

Service

Luchthavenoverleg verder zonder Rotterdamse inbreng

Luchthavenoverleg verder zonder Rotterdamse inbreng
Wonen

Luchthavenoverleg verder zonder Rotterdamse inbreng

  • Redactie
  • 11-02-2022
  • Wonen
Luchthavenoverleg verder zonder Rotterdamse inbreng

ROTTERDAM - De bewonersvertegenwoordigers in het participatietraject rond het Rotterdamse vliegveld, Hans Schendstok en Dirk Breedveld, leggen hun taken neer. De twee zijn namens de gemeente Rotterdam betrokken in het overleg dat moet leiden tot een nieuw luchthavenbesluit, maar zien hun werk nu als zinloos.

Schendstok stelt dat 'de tegenstellingen te groot waren'. "De ene partij heeft alles en wil niets weggeven, de bewoners hebben overlast en krijgen niets aangeboden.”

Daarmee is het participatieproces nu helemaal een wassen neus, concludeert BTV, de verenigde Bewoners Tegen Vliegtuigoverlast. "Aan tafel zitten vrijwel alleen nog maar vertegenwoordigers van de luchtvaartindustrie te fantaseren over verdere groei." De BTV werd eerder naar eigen zeggen 'uit het overleg gezet' omdat de vereniging zich niet neer wilde leggen bij 'de eenzijdig opgelegde spelregels', waaronder een geheimhoudingsplicht.

Schendstok en Breedveld waren aangezocht door de Rotterdamse wethouder Judith Bokhove (Groen Links) om de belangen van alle Rotterdammers te bewaken in het luchtvaartoverleg. Rotterdam is eigenaar van de grond en via Schiphol Groep ook aandeelhouder in het vliegveld. De participatie moest leiden tot een nieuw luchthavenbesluit, waarbij omwonenden inzetten op krimp of zelfs sluiting en de luchtvaartindustrie als vanouds op nog meer herrie en overlast, aldus de BTV. "Hoewel de procesbegeleiders van het sjieke bureau Wesselink- Van Zijst vanaf dag één hadden aangegeven dat participatie zou plaatsvinden op basis van gelijkheid, bleek al snel dat de vertegenwoordigers van de luchtvaartsector gelijker werden behandeld dan de bewonersvertegenwoordigers."

Dat mondde volgens de BTV uit in een overleg waarbij niet mocht worden gesproken over krimp of sluiting van Zestienhoven. In een voorronde werd geprobeerd een neutraal rapport op te stellen met daarin alle feitelijkheden rond het vliegveld. In plaats van feiten bleek het uiteindelijke rapport vol te staan met gedroomde wensen vanuit de sector. Vereniging BTV nam daar afstand van, waarna de vliegvelddirectie hemel en aarde bewoog om de overgebleven bewonersvertegenwoordigers alsnog aan tafel te houden. “Wij zijn zeer content met deze gedurfde stap van de bewonersvertegenwoordigers, we voelen ons goed gehoord. Niets dan respect voor deze belangrijke beslissing”, aldus voorzitter Alfred Blokhuizen van de BTV. Van 'enige substantiële inbreng van de bewoners' was volgens hem geen sprake. "Terwijl de belangen lijnrecht tegenover elkaar staan. Groei van het vliegveld is onverenigbaar met de belangen van omwonenden die daardoor nog meer overlast en vervuiling zullen ervaren."

Het vliegveld komt nu in een lastig parket te zitten, concludeert BTV. "Het participatieproject kan niet met goed fatsoen worden afgevinkt en het deelnemersveld is gereduceerd tot een clubje ‘wij van WC Eend’. De uitkomst staat dan bij voorbaat vast, maar de politiek is op de hoogte van de afwezigheid van burgers." De uitkomsten van het overlegtraject kunnen volgens de BTV dan ook 'rechtstreeks de prullenbak in'. "Eigenlijk zijn er maar twee mogelijkheden om het overleg met de burgers vlot te trekken. Een frisse nieuwe start, waarbij wel oog is voor de belangen van omwonenden, of het geheel afblazen van het nieuwe luchthavenbesluit."

Blokhuizen acht dit laatste het meest waarschijnlijk. Hij stelt dat steeds meer partijen in de Rotterdamse gemeenteraad sluiting van het vliegveld overwegen om er een groene woonwijk op te bouwen. Daarop zouden naar schatting zo’n tienduizend broodnodige woningen worden gerealiseerd in een parkachtige omgeving. "Mogelijk nog belangrijker is dat sluiting in omliggende buurten leidt tot ruimte voor nog eens tienduizenden woningen extra. Die kunnen nu niet worden gebouwd vanwege de geluidsoverlast."

Namens Schiedam zitten John Witjes en Henk Lamphen in het overleg.