Categorieën

Service

Een plek om de smaak van Schiedam te pakken te krijgen

Een plek om de smaak van Schiedam te pakken te krijgen
Wonen

Een plek om de smaak van Schiedam te pakken te krijgen

  • Redactie
  • 05-03-2020
  • Wonen
Een plek om de smaak van Schiedam te pakken te krijgen

Marcel Groeneweg: “Groen voor grijs”


SCHIEDAM – Een plek waar voor de gasten de verkenning van Schiedam begint en waar de Schiedammers de rust vinden om voor hun vertrek uit de stad een kopje koffie te drinken. Dat moet S’Maak worden, op de kop van de Singel.

De smaak van Schiedam moet je er te pakken krijgen, onder meer met producten van Schiedamse makers. De ontwikkelaars gaan de komende tijd het gesprek aan met bedrijven als de distillateurs en een partij als De Bonte Koe, die Schiedams trots, Schiedams lekkerste producten in het nieuwe complex zouden kunnen presenteren. “We zouden er gezamenlijk een horeca-concept neer kunnen zetten”, waarin de producten van de stad gebruikt worden, aan de toog, in gerechten, zo legt Marcel Groeneweg, ontwikkelmanager van projectontwikkelaar Blauwhoed uit.

Hij gaf vanavond voor een fors publiek op het Stadskantoor een presentatie over de plannen. Een poort voor de stad. “Groen voor grijs” was een ander aspect van zijn verhaal. Er moet ruimte komen voor deelauto’s, voor oplaadpalen, voor fietsen. Er komen dakterrassen, en zonnepanelen. Warmte- en koudeopslag moet voor een duurzaam gebouw zorgen.

Een iconisch gebouw moet het zelfs worden, maar geen plat verhaal. Dus krijgt het gebouw een uiterlijk waar je een molen in kunt zien. En een ‘smoel’, bestaande uit een groot oppervlak aan led-schermen, waarop ook de smaak van Schiedam kan worden neergezet. Voor Groeneweg staat het wel vast dat het een molen gaat worden die daar te zien is. “Dat stond eigenlijk al vast bij het eerste ontwerp. We waren even beducht dat het teveel poppenkast zou worden, maar toen onze twee architecten, een Nederlandse en eentje uit het buitenland, bij elkaar gingen zitten lag dit ontwerp al snel. En we zijn er enthousiast over gebleven.” Ook tests sindsdien, bij bekenden en geïnteresseerd, hebben nog geen afbreuk gedaan aan dit idee.

Ook de gemeente Schiedam is enthousiast en gunde Blauwhoed het project, uit een eerste groep van tien ontwikkelaars die graag de realisatie van het complex tussen Singel en Overschiesestraat voor rekening zouden nemen. Drie van hen dongen mee in een tweede fase. Blauwhoed won, samen met Stats Architecten en Bouwgroep Moonen, volgens wethouder Fahid Minhas vooral omdat de stad ‘er iets bijzonders van wil maken’ en de Rotterdamse ontwikkelaar daar het beste aan beantwoordde. Onderdeel daarvan is ook de gebiedsontwikkeling die Blauwhoed voorstaat, inclusief een speel- en sportruimte verderop, aan de Schie, richting klimwand onder het spoor.

Groeneweg ziet een complex ontstaan met een divers gebruik en veel verschillende soorten bewoners. Er moeten ongeveer 75 woningen komen, appartementen maar ook een tiental gezinswoningen over meerdere verdiepingen, grondgebonden, inclusief een tuintje aan de Singel. Ook enkele werkwoningen moeten er komen, waarin dus wonen en werken gecombineerd wordt. Het worden zowel huur- en koopwoningen. Die verdeling zal volgens Groeneweg worden bepaald door de vraag; in de hedendaagse markt is een van beide voor een ontwikkelaar niet per se rendabeler, legt de ontwikkelmanager uit.

De respons op de plannen vanavond was zeer wisselend: nogal wat buren en buurtgenoten maken zich zorgen over de parkeerplaatsen die gaan sneuvelen, alhoewel de mensen van Blauwhoed, zoals conceptontwikkelaar Merel Broeren wel kansen zien om dit beeld iets te doen kantelen. Als het groen voor grijs ook in de keuzes van de bewoners doorzet, zou het kunnen dat er parkeerruimte in het complex beschikbaar komt voor buren. Het speelveldje voor de kinderen verdwijnt. De hoogte van het complex en de bijbehorende schaduwwerking zet sommigen ook dwars. Ook hier wil Groeneweg met de buurt over in gesprek.

Andere mensen reageerden enthousiast en schreven zich direct in, om op de hoogte gehouden te worden. De gebeurt met een nieuwsbrief. Een te zijner tijd een uitnodiging om zich ook echt in te schrijven als mogelijke huurder of koper. Die groep betrokkenen moet ook de mensen opleveren die in een werkgroep aan de slag gaan om het project verder vorm te geven. “Het moet echt co-makership worden.” Een horeca-ondernemer rook kansen met nieuwe buren. Een onderneemster uit de buurt wil haar bedrijf er wellicht vestigen, en daar pal boven wonen.

Groeneweg is enthousiast over de daadkracht die Schiedam bij dit project, en ook bij andere projecten waarbij Blauwhoed in de stad betrokken is, aan de dag legt. Dat verschilt met de gang van zaken elders. S’Maak ging goed lopen afgelopen zomer, en de procedure om het nieuwe bestemmingsplan vast te leggen moet ook komende zomer beginnen. Tegen die tijd moeten ‘de contouren van het project’ bekend zijn. Halverwege volgend jaar begint dan de verkoop, en eind volgend jaar, begin 2022 de bouw. Van een gebouw dat er wat Groeneweg betreft, ‘voor honderd jaar staat’.