Categorieën

Service

Dromen over openbaar vervoer

Dromen over openbaar vervoer
Wonen

Dromen over openbaar vervoer

  • Han van der Horst
  • 27-05-2018
  • Wonen
Dromen over openbaar vervoer
COLUMN - De plannen van de RET waar het gemeentebestuur zich zo tegen verzet, passen in een bekend patroon. Al jarenlang wordt het openbaar vervoer stelselmatig uitgekleed. In de armetierige jaren vijftig kende Schiedam drie eigen buslijnen. Ze hadden allemaal hun beginpunt op het station. Lijn 39 reed van daar via de binnenstad naar het westen, lijn 40 naar Nieuwland en Kethel en lijn 41 naar de Gorzen. Later pikte de 39 ook nog een groot stuk van Nieuwland mee.

De bussen reden zeer frequent, om de tien minuten of het kwartier, al moet ik toegeven dat lijn 40 op die regel een uitzondering vormde en minder frequent reed. Van de Broersvest reden 43 en 48 zeer frequent naar Vlaardingen. De tram kwam niet verder dan de Koemarkt.

Tegenwoordig houdt lijn 54 nog min of meer de traditie van 41 hoog, maar die rijdt om het halve uur. Bij mij in de buurt komt lijn 51 die van het station via het westen naar de Woudhoek rijdt, maar die vertrekt zo infrequent dat je net als bij het boeken van een vakantievlucht beter eerst het internet kan raadplegen. Dan kun je bijvoorbeeld vaststellen dat die bus het in de avonduren en op zondagen laat afweten. Nu zal de RET daar tegenover stellen dat er wel een paar metrolijnen en trams de stad doorkruisen. En uit de nieuwe plannen blijkt dat het Rotterdamse bedrijf voor openbaar vervoer juist daarop wil mikken. De frequentie van bus 126 tussen het station, Vlaardingen en Maassluis wordt ingeperkt, zodra de Hoekse Lijn weer functioneert.

Het college van B&W heeft het in haar bezwaar over kleinschalige oplossingen en minibusjes. Dat is de goede weg. Het zou het beste zijn als de RET zich helemaal uit het busvervoer terugtrok om zich tot metro en tram te beperken. Dat is beter dan de eindeloze sterfhuisconstructie waarmee het publiek nu al meer dan een decennium wordt geplaagd. Soms denk ik wel eens: woonden we maar in een warm land. Dan kon ik overal een of andere Ford Transit pakken naar een door mij gewenste richting. Hadden we hier maar jeepneys https://nl.wikipedia.org/wiki/Jeepney

Het is natuurlijk allemaal dromerij, want het mag natuurlijk niet en het is in strijd met alle regels en intergemeentelijke afspraken, maar wat zou het mooi zijn als Schiedam een paar lijnen kende die bediend werden door zulke kleine busjes die heel regelmatig voorbij kwamen, bijvoorbeeld van winkelcentrum Spaland via Woudhoek, ´s-Graveland, het station, oost en de Koemarkt naar de Gorzen. En dan ook eentje van de Gorzen via het westen en Nieuwland naar Groenoord en winkelcentrum Spaland. En nog een derde verbinding van de Hogebanweg via station binnenstad en een stuk Nieuwland naar het westen en de Vijfsluizen. Dat zou een perfecte aanvulling zijn op de tram en de metro.

Wat de RET met haar nieuwe plannen nu bereikt, is dat de meeste Schiedammers veel tijd kwijt zullen zijn om een metrostation of een tramhalte vanuit hun woning te bereiken. Je kunt de bus wel nemen, maar die is weinig frequent en wordt vaak genoeg ook nog tijdens de avonduren en de weekenden uit de dienstregeling genomen.

Helaas, kun je er alleen maar tegenop dromen, want van handelen zal wel niks terechtkomen.