Dock promoot in campagne aandacht voor elkaar

10-02-2021 Wonen Redactie


SCHIEDAM - De maatschappelijk en sociaal werkers van Dock beginnen een campagne om Schiedammers uit te nodigen en bekrachtigen aandacht te geven aan elkaar, en dan met name de mensen dicht in de buurt.

"Aandacht voor een ander is juist in deze tijd heel waardevol", zo stellen zij. "Maar soms ook lastig. Er gebeurt zo veel om ons heen, terwijl we veel binnen zijn." De 'Buur voor Buurstraatcampagne' moet hierin wegen openen, letterlijk. " Buur voor Buurstraten besteden aandacht aan feestelijke momenten, maar geven elkaar waar nodig ook een steuntje in de rug." Dock wil en kan ondersteunen  in het vormgeven van die zo belangrijke aandacht voor elkaar. "Dock is aanwezig in alle wijken in Schiedam en biedt daarmee continuïteit en stabiliteit aan Schiedammers. Dock-medewerkers zijn zichtbaar en toegankelijk, de ogen en oren van de wijk."

"Schiedammers weten vaak heel goed wat ze willen", zo stelt Dock. "In elke straat wonen mensen met allerlei talenten en moelijkheden, maar ook met beperkingen en zorgen." Om contact te leggen, en mogelijke drempels over te komen, Vanaf aanstaande maandag begint Dock de campagne. Een actieve bewoner uit de Vogelbuurt in Kethel zal dan het eerste Buur voor Buurpakket overhandigen aan een actieve bewoner uit de Ambachtenbuurt in Woudhoek. "Dit is de aftrap voor de inzet van het project in alle wijken van Schiedam." Ook in andere straten worden pakketten uitgedeeld. 

In een straat kunnen één of meerdere buurtbewoners het initiatief op zich nemen. "Deze persoon wordt dan contactpersoon van de straat. Als contactpersoon van jouw straat krijg je een 'Lief en Leedportemonnee' van € 100,- per straat voor kleine attenties bij levensgebeurtenissen in jouw straat, zoals een bloemetje voor de nieuwe bewoner, een kaartje bij geboorte of fruit voor de zieke buurvrouw." De contactpersoon wordt vrijwilliger bij Dock voor tenminste een jaar. "Je ontvangt daarvoor een map met een hulpmiddel om je uitgaven bij te houden en een setje ansichtkaarten om je buren te informeren." Dock nodigt gegadigden uit zich te melden.

Dock stelt dat de campagne waarschijnlijk als bijkomend voordeel heeft dat problemen eerder gesignaleerd worden, zodat mensen op tijd worden ondersteund waar nodig.