'Explosieve' groei Schiedamse geluidsoverlast door vliegveld

19-04-2019 Wonen Redactie


SCHIEDAM - Schiedam had in 2018 meer te duchten van het Rotterdamse vliegveld dan voorheen. Vanuit de stad werd er 2978 keer geklaagd over herrie van de vliegtuigen. In 2017 werd dat nog 840 keer gedaan.

Overigens waren 1426 meldingen van drie melders; die klagers zorgden dus voor bijna de helft van de klachten. De andere 1552 klachten kwamen van 187 mensen. Dat blijkt uit de jaarrapportage van de DCMR.

Schiedam had, als het aantal meldingen van geluidsoverlast de norm is, nog lang niet het meeste last van het vliegveld. Vanuit Bergschenhoek werden 14.757 meldingen gedaan, bijna vijf keer zo veel als vanuit Schiedam. Dit tuindersdorp kende echter een aantal notoire klagers: twaalf mensen uit Bergschenhoek waren met elkaar goed voor 13.423 klachten.

In totaal kwamen er ruim 34.000 meldingen binnen over vliegverkeer van en naar het voormalige Zestienhoven. Dat is een verdubbeling ten opzichte van 2017. Een kleine vijftienhonderd mensen zorgden voor tienduizend meldingen; de 35 meest fanatiek melders waren goed voor 24.685 meldingen. In totaal ruim vijftienhonderd mensen wisten de weg naar de DCMR te vinden om daar hun geluidsoverlast te melden. In 2017 waren dat er nog 1087. Het vliegverkeer groeide in die periode op het vliegveld met zo'n vijf procent.

Volgens de DCMR laat de 'explosieve' toename laat zich niet eenvoudig verklaren. "De pieken in sommige periodes in aantallen meldingen kunnen wel gerelateerd worden aan weers- en verkeerspatronen zoals een toename van het aantal vliegtuigbewegingen boven de regio, een oosten- of noordoostenwind met meer vertrekkend verkeer in de richting van Lansingerland en landend verkeer vanuit Schiedam en de langdurig (uitzonderlijk) warme en zonnige zomer, waardoor geluid, door openstaande ramen en deuren, sterker wordt waargenomen. Ook de vliegtuigen van het type Piaggio P180 zorgden specifiek voor de nodige klachten. Verder kwamen er ook nogal wat klachten binnen die sloegen op vliegverkeer van of naar Schiphol.

Van de Schiedamse klachten sloegen er ruim tweeduizend op vliegverkeer van de dag, en 860 op geluidsoverlast 's nachts. Nergens is relatief het aantal klachten over de nacht zo hoog als vanuit Schiedam. Overigens geldt de nacht vanaf elf uur. Vooral vliegtuigen vanuit Alicante en Girona hadden vaak dusdanige vertraging dat zij pas 'in de nacht' in Rotterdam-Noord arriveerden.

De DCMR adviseert de 'Bestuurlijke Regiegroep Rotterdam The Hague Airport' om reeds voorgelegde hinder beperkende maatregelen te onderzoeken door middel van een vast proces. Ook adviseert DCMR om te onderzoeken of een andere navigatietechniek een bijdrage kan leveren aan het verminderen van hinder. Volgens de DCMR heeft Transavia aangegeven mee te willen doen met een proef met de zogenaamde RNP-navigatie, waarmee nauwkeuriger routes zijn vast te stellen.

Gerelateerd