Categorieën

Service

Wanneer en hoe moet u uw remblokken Brembo vervangen?

Wanneer en hoe moet u uw remblokken Brembo vervangen?
Winkelen

Wanneer en hoe moet u uw remblokken Brembo vervangen?

  • Advertentie
  • 16-01-2023
  • Winkelen
Wanneer en hoe moet u uw remblokken Brembo vervangen?

Als remschijven te laat worden vervangen, kan er gebeuren wat er in juni vorig jaar in Schiedam gebeurde...; foto: Flashphoto


SCHIEDAM - Bijna alle auto's hebben tegenwoordig schijfremmen voor. Remblokken voor slijten doorgaans sneller dan remblokken achter en moeten dus vaker worden vervangen. U moet de remblokken vervangen als ze te dun worden, vooral als ze een aanhoudend metaalachtig piepend of knarsend geluid beginnen te maken wanneer u het rempedaal indrukt. Maar geluid alleen is niet altijd de beste indicator, dus u kunt het beste anticiperen op wanneer dit zal gebeuren door regelmatig de dikte van de remblokken te controleren.

Remblokken BREMBO P 85 020 hebben een dikte van 17 mm en bestaan uit met smeermiddelen en schuurmiddelen gemengde metaaldeeltjes, die vervolgens onder druk en bij zeer hoge temperaturen worden samengesmolten. In het sinterproces wordt dit mengsel zonder gebruik van lijm op een steunplaat met de gewenste vorm gefixeerd. De metaaldeeltjes bepalen de wrijvingscoëfficiënt van het remblok, terwijl de smeermiddelen belangrijk zijn voor de rem stabiliteit. De schuurmiddelen houden de remschijven schoon. Het sint mengsel is individueel samengesteld voor respectievelijk de voor- en achterrem om onder alle bedrijfsomstandigheden uiterst efficiënt te kunnen remmen. Dit proces maakt gebruik van hoge druk om de frictiematerialen beter en langer aan de metalen steunplaten te laten hechten.

Deze remblokken zijn de partner voor Brembo-schijven voor maximale rijveiligheid en een minimale remafstand in alle wegomstandigheden.

Remblokken slijten

Of de remblokken van uw auto nu gemaakt zijn van metalen, organische, keramische of composietmaterialen, bij elk gebruik verliezen ze een minieme hoeveelheid materiaal. Uiteindelijk slijten ze dun, wat betekent dat ze de door wrijving veroorzaakte warmte niet meer zo effectief kunnen opwekken, waardoor het vermogen om het voertuig snel tot stilstand te brengen afneemt en de afstand die daarvoor nodig is mogelijk toeneemt. Uiteindelijk slijten ze volledig, wat een heleboel problemen kan veroorzaken.

De levensduur van remblokken kan variëren van één of twee circuitdagen tot ongeveer 70.000 mijl, met een gemiddelde van ongeveer 45.000 mijl. Daarom is het een goede gewoonte om ze elke 5000 mijl te controleren en telkens als de wielen eraf zijn.

De remblokken van uw auto vervangen

Draai de moeren van elk wiel los. Til vervolgens uw auto op met behulp van een krik. Verwijder het wiel volledig (een voor een) om volledige toegang te krijgen tot de rem assemblage.

Zoek de twee bouten die de remklauw op zijn plaats houden. Als u ze niet kunt vinden, moet u een schema kunnen vinden in de handleiding van uw auto of u kunt online zoeken naar de specifieke locatie bij uw merk en model auto. U moet de onderste van deze twee bouten verwijderen.

Wanneer deze bout is verwijderd, zal de remklauw omhoog draaien. De hydraulische leiding is flexibel en gaat dus uit de weg om dit mogelijk te maken. Het is niet nodig om op enig moment in dit proces hydraulische leidingen los te koppelen.

Het is nu heel gemakkelijk om de remblokken zelf te zien en hun toestand te inspecteren. Vervolgens schuif je de remblokken gewoon van onder de clips en haal je ze van het wiel af. Uw nieuwe remblokken worden ook geleverd met nieuwe bevestigingsclips. Elk remblok heeft meestal 2 clips, dus vervang er één tegelijk.

Bij uw nieuwe remblokken zit waarschijnlijk een pakje vet. Gooi dit niet weg! Breng een kleine hoeveelheid aan op elk van de clips om te voorkomen dat ze te veel piepen.

Het is net zo gemakkelijk om de nieuwe remblokken te monteren als om de oude eruit te schuiven, maar de nieuwe clips kunnen iets strakker zitten.