Categorieën

Service

Waarvoor dienen bougies in een auto?

Waarvoor dienen bougies in een auto?
Winkelen

Waarvoor dienen bougies in een auto?

  • Advertentie
  • 18-02-2023
  • Winkelen
Waarvoor dienen bougies in een auto?

SCHIEDAM - De bougietechnologie heeft een lange weg afgelegd sinds de nederige koperen bougie. 

De vorm van de bougie is over het algemeen hetzelfde gebleven - een middenelektrode, een massa-elektrode, een isolator, een metalen omhulsel (dat dan verbonden is met een bougiestekker, die aansluit op de bobine). Variaties op de dop bieden echter verschillende prestatieniveaus.

Voor iridiumbougies wordt een edel metaal, iridium genaamd, gebruikt in de punt van de middenelektrode van de bougie. Aangezien iridium een zeer duurzaam metaal is met een zeer hoog smeltpunt (2.446 °C), zorgt het ervoor dat deze bougies een volledige verbranding en superieure motorprestaties bieden. Hun isolatietip en andere onderdelen hebben ook een betere weerstand voor een hoger warmtebereik. 

Iridium bougies zijn slijtvast, zodat u met uw auto kunt blijven rijden zonder ze al te vaak te vervangen. Bovendien hebben iridium bougies een kleinere middenelektrode met fijne draad dan een standaard koperen bougie. Dit zorgt voor een meer geconcentreerde vonk om een motor sneller aan te drijven.

DENSO bougies spelen een belangrijke rol bij het genereren van ontsteking in de interne verbrandingsmotor (ICE). Klein maar krachtig, creëren de vitale onderdelen een zeer kleine vonk van elektriciteit die naar de ontstekingsspoel wordt gestuurd om de hoge spanning te genereren die nodig is om de brandstof te ontsteken en de verbranding tot stand te brengen. Bougies moeten onder veeleisende omstandigheden werken en ongelooflijk hoge temperaturen, zware druk, hoge toerentallen en hoge motorbelastingen weerstaan. Om telkens weer uitstekende prestaties te leveren, produceert DENSO een serie bougies met elektroden die vervaardigd zijn van materialen die slijtage aanzienlijk beperken. 

DENSO Iridium SK16HR11 bougie met 14 mm diameter en heeft een lage vereiste spanning en een hoge ontvlambaarheid, waardoor er minder ontstekingsfouten en geen vonk ontstaan, met als resultaat een drastische verbetering van de verbranding. Het motorvermogen wordt dus verhoogd. De resultaten van een test met een automotor tonen de verbeterde verbranding door iridiumbougies aan. In vergelijking met normale bougies wordt een verbetering van 0,5ps (1,4%) gezien in het vermogen bij 110 km/u.

Bougie service-intervallen zijn niet veranderd in de afgelopen jaren. Het is nog steeds 100.000 mijl voor de meeste late modellen met een lange levensduur platina of iridium stekkers, of zelfs 120.000 mijl voor sommige. Dit zijn door de fabriek aanbevolen vervangingsintervallen, en het is niet ongewoon om bougies te zien die bij veel hogere kilometerstanden nog prima zijn. Maar er is een risico als de bougies te lang worden verwaarloosd. Als de elektroden slijten, gaat de spanning die nodig is om de bougies te ontsteken omhoog, wat uiteindelijk zal leiden tot ontstekingsfouten en mogelijke schade aan de bobines en/of de isolatoren van de bougies. 

Een opeenhoping van olievervuiling en koolstof op de elektrode en schroefdraad of een vergroting van de bougieafstand betekent dat u versleten bougies heeft. Deze tekenen zijn echter alleen duidelijk bij een visuele inspectie. 

Hier zijn enkele andere tekenen die vragen om een bougie-inspectie en vervanging:
* Motor hapert
* Terugslag 
* Startproblemen met het ontstekingssysteem
* Voertuig loopt niet op de gebruikelijke snelheid
* Ruw stationair draaien
Bougies worden meestal als set vervangen. Het is belangrijk om de juiste onderdelen te gebruiken, omdat verkeerde bougies problemen kunnen veroorzaken. Het is ook van vitaal belang om nieuwe bougies zorgvuldig te inspecteren alvorens ze te installeren. Als een nieuwe bougie op een harde vloer is gevallen, kan de isolator gebarsten zijn.