Categorieën

Service

Schappen bij AH raken weer gevuld

Schappen bij AH raken weer gevuld
Winkelen

Schappen bij AH raken weer gevuld

  • Redactie
  • 11-05-2023
  • Winkelen
Schappen bij AH raken weer gevuld

Beeld van gisteren uit de AH in de Lange Kerkstraat


SCHIEDAM - De gevolgen van de stakingen in de distributiecentra in de winkels van Albert Heijn zijn langzaamaan uitgewist. Dat valt te zien voor wie vandaag boodschappen doet bij een van de drie zaken van de supermarktketen in Schiedam.

De afgelopen dagen kampten de winkels nog met veel lege schappen. Vooral de ‘snellopers’ als  zuivel en melk waren amper of niet te krijgen. Maar ook andere artikelen, ook die maar beperkt worden verkocht, raakten op na een kleine twee weken met beperkte aanvulling vanuit de magazijnen en de leveranciers.

Afgelopen dinsdag bereikten het Zaanse supermarktbedrijf met de bonden CNV en FNV een overeenkomst over een nieuwe cao. Daarin spraken zij onder meer af dat de lonen tien procent omhoog gaan (vanaf 15 april). En dat de arbeidsvoorwaarden, met name de betaling van het zondagswerk, ook voor nieuwe werknemers blijven gelden. De bonden toonden zich tevreden dat de - Hollandse - vaste medewerkers en de tijdelijke - uitzendwerkende, vaak uit het buitenland afkomstige orderpickers - zich solidair betoonden met elkaar.

Het akkoord moet nog wel goedgekeurd worden door de leden.

Ondertussen ontkende algemeen directeur Frans Muller van AH in de media dat zijn bedrijf de boodschappen nodeloos duurder maakt, nu in tijden van inflatie weinigen de prijzen in de winkel nog duidelijk voor ogen hebben. Muller kondigde aan de prijzen van producten zo snel als mogelijk is te verlagen. Het beeld dat is ontstaan, die van een inhalige multinational vindt hij onterecht. De feiten spreken die indruk volgens hem tegen. “Onze winstmarges in Europa staan onder druk.’’

Ahold Delhaize maakte 561 miljoen euro winst in de eerste drie maanden van dit jaar, zo maakte het bedrijf gisteren bekend. Dat was vijftien miljoen euro meer dan in het eerste kwartaal van 2022. De omzet van Albert Heijn nam in het supermarktbedrijf steeg 9,4 procent tot 21,6 miljard euro. 13,5 miljard komt daarvan uit de Amerikaanse winkels van het concern. Volgens Muller komt van de winst driekwart uit de VS. In Europa zijn de marges volgens hem ‘flinterdun’.

Zie voor een beeld hoe het was ook dit artikel.