Nieuw Schiedams fenomeen: tappunten voor drinkwater

18-06-2020 Winkelen Kor Kegel

Wethouders Jeroen Ooijevaar en Duncan Ruseler krijgen elk een Schiedam Blue Bottle aangereikt uit handen van Lara Melkert en Jacques Tange. Op ruim anderhalve meter afstand…; foto: D-bottle


SCHIEDAM – Je bent een paar uurtjes van huis en je D-bottle is leeg. Wat doe je dan? Je gaat naar een van de tappunten in de stad om je fles te vullen. Gratis. Waar vind je die watertaps? In Frankeland aan de Sint Liduinastraat, bij de gemeente op het Stadserf, in natuur- en milieu-educatiecentrum De Harreweg en bij wijnhandel Oranje aan de Oranjestraat. Onder andere. Er komen veel meer tappunten. Er zijn er al vijftien.

Dat het gratis is, is niet zo raar. “Drinkwater kost in Nederland ongeveer één euro per duizend liter”, zegt Peter Willem Hatenboer, managing director van Hatenboer-Neptunus aan de Mercuriusweg. “In België betaal je er ruim vier euro voor, in Duitsland en Engeland ca. 2,50 euro. Er zijn restaurants waar je voor een flesje bronwater zes euro betaalt. Nergens komt het voor dat je voor een product zesduizend keer zoveel betaalt als nodig is.”

Daar komt bij dat de kwaliteit van het drinkwater in ons land uitstekend is, veel beter dan in andere landen. “Hier werken de watermaatschappijen samen. Ze hoeven niet te concurreren omdat ze allemaal een eigen regio hebben. Daardoor kunnen ze transparant samenwerken en dat komt de prijs en kwaliteit ten goede”, zegt Hatenboer. “In Engeland is de drinkwatervoorziening gegund aan commerciële marktpartijen. Door de hoge investeringen kan bijvoorbeeld op kwaliteit van het waternet worden bezuinigd of wordt het water sneller duurder. Laat de Nederlandse politiek alsjeblieft altijd goed doordrongen blijven hoe goed we het hier op dit gebied geregeld hebben.”

En wat verklaart dan de komst van die watertappunten in Schiedam? Dat is niet alleen de uitvinding van de Schiedam Blue Bottle, maar zeker ook het enthousiasme waarmee Lara Melkert en Yvette Kloos het aan verschillende partijen gepresenteerd hebben. Melkers: “Ik kende de Frankelandgroep als een sociale lokale onderneming. Dus ik belde en kwam in contact met de facilitair manager Mirzet Mehmedagic. Hij hoefde geen twee keer na te denken om zijn medewerking toe te zeggen.”

Ze vertelde het gistermiddag bij wijnhandel Oranje, waar het Water Refill-programma van start ging. Het programma levert voor iedereen een win-win-situatie op: van elke Schiedam Blue Bottle die verkocht wordt gaat een tweede fles naar een kind in sociaal bedroevende omstandigheden en gaat vijftig eurocent naar een goed doel, in dit geval het natuur- en milieucentrum De Harreweg. Het gebruik van de hervulbare fles voorkomt dat men zich moet verlaten op plastic flesjes ‘bronwater’ en zo verkleint het de afvalberg. “Alle beetjes helpen. Ik ben ervan overtuigd dat in dit geval al die kleine beetjes samen heel groot gaan worden”, zei milieuwethouder Jeroen Ooijevaar.

De Frankelandgroep is niet alleen tappunt, maar heeft ook veertienhonderd blue bottles besteld als cadeau voor de medewerkers na een vervelende en moeilijke periode. Bestuurder Ben de Koning: “De Schiedam Blue Bottle past in ons streven naar duurzaamheid. Dat staat bij ons hoog op de agenda, zeker ook omdat onze medewerkers dat geregeld onder de aandacht brengen op de beleidsdagen. Wat doen we aan duurzaamheid? Dat is best al heel veel, en we lopen er niet zo mee te koop, maar als dan zoiets als het Water Refill-programma op je afkomt, doe je daar natuurlijk aan mee.”

“En ook omdat het een Schiedams initiatief is en het een Schiedams natuur- en milieu-educatiecentrum ten goede komt”, aldus De Koning.

Lara Melkert en Yvette Kloos komen allebei uit Schiedam, Lara, opgegroeid in Nieuwland, woont er nog en Yvette woont op Curaçao. Daar leerden ze elkaar kennen en ze werden goede vriendinnen. Toen hun kinderen zwommen in de baaien bij de strandjes van het eiland, dachten de twee na over wat ze zouden kunnen ondernemen tegen de plastic vervuiling. Die vervuiling komt niet alleen door slonzige toeristen, maar ook doordat de continue passaatwind alle plastic flesjes en ander licht afval van de vuilnisbelt op Curaçao meevoert de oceaan in.

“Een hervulbare fles, van roestvrij staal, waardoor koud water een etmaal koud blijft en warm water liefst twaalf uur warm blijft”, dat is de D-bottle die tweeënhalf jaar geleden op de markt werd gebracht mede dankzij lokale partners op Curaçao. De D staat voor dushi, dat in het Papiaments staat voor zacht, meisje, zachtaardig. Het sloeg aan. “En dan ben je allebei Schiedammer en je kijkt elkaar aan en dan zeg je: de volgende stap is Schiedam”, zegt Lara.

Zo komt het dat Schiedam gisteren de primeur voor Nederland had. Want ongetwijfeld blijft het niet bij Schiedam. Het Water Refill Program krijgt namelijk warme belangstelling en medewerking van de gemeente, instellingen, lokale ondernemers en burgers. “Nooit eerder was er in Nederland zo’n gezamenlijk initiatief”, zegt Melkert verheugd. “We staan zij aan zij om de plastic afvalberg te verkleinen, ieder op zijn eigen manier.”

De D-bottle heet in Schiedam de Schiedam Blue Bottle, mede omdat beeldend kunstenaar Jacques Tange een blauw gekleurd ontwerp heeft gemaakt dat de fles een hip karakter geeft. En daardoor is het niet alleen een leuke fles om te gebruiken, maar ook voor toeristen een leuk Schiedams souvenir. Of voor Schiedammers om cadeau te geven. En voor winkels om te verkopen. Enzovoorts. Vooral de milieubewuste consument zal er graag eentje aanschaffen.

Waar de tappunten zijn is te vinden via een app-applicatie die op de smartphone is te downloaden.


Op de foto hieronder: Ben de Koning, bestuurder van de Frankelandgroep, reikt een cheque uit aan Rob van der Drift, bestuurslid van NME De Harreweg. Het geld wordt gebruikt voor een opstelling, waardoor kinderen kunnen leren hoe je van vuil water schoon water maakt.

Bekijk de foto's



Gerelateerd