Categorieën

Service

Logistiek werd de Coronacrisis Action even te veel

Logistiek werd de Coronacrisis Action even te veel
Winkelen

Logistiek werd de Coronacrisis Action even te veel

  • Redactie
  • 16-06-2020
  • Winkelen
Logistiek werd de Coronacrisis Action even te veel

In de vestiging van Action in de Passage ontbreken artikelen uit het assortiment


SCHIEDAM – Action kampt met logistieke problemen. Wie vandaag de winkels van het grootwinkelbedrijf binnenloopt, zal even raar opkijken bij zoveel lege en halfvolle schappen.

Action doet er naar eigen zeggen alles aan om daar snel verandering in te brengen en verwacht dat over enkele weken de problemen in de toelevering echt zijn opgelost. Zo ook in de Schiedamse winkels in de Passage en de Nolenslaan

Het is ook nogal een complex verhaal. “Alsof je een puzzel van duizend stukjes door mekaar gooit en dan weer moet gaan leggen”, stelt een woordvoerster van het bedrijf.

De logistiek van Action is ook zonder Coronaperikelen een uitdagende opdracht aan alle betrokkenen. Maar deze periode komen daar nog meer complicaties bij om de hoek kijken, en dat vertaalt zich in lege schappen.

Ga maar na: producten die in de winkel stonden werden niet of maar beperkt verkocht. Andere artikelen vlogen juist weer de deur uit, zeker in winkels die lang gesloten waren. Goederen die onderweg waren vanuit de fabrieken, kwamen niet of veel later.

De woordvoerster legt uit dat met name in het buitenland de meeste Actionwinkels op het hoogtepunt van de crisis gesloten zijn geweest. “In Frankrijk en België waren de winkels acht weken dicht, net als in Oostenrijk.” In Duitsland was zo ongeveer de helft van het aantal winkels open. Action telt in zeven landen ondertussen zestienhonderd winkels, waarvan er negenhonderd gesloten waren. De paasartikelen die in de schappen lagen, zeker de chocolade, zijn voor een groot deel weggegeven, aldus de woordvoerster, want onverkoopbaar.

In Nederland zijn de winkels wel voortdurend open gebleven. Het verkooppatroon was daar anders dan te doen gebruikelijk. “Minder klanten kochten meer”, in een paar woorden. Want uiteraard bleven er mensen weg vanwege de gezondheidsrisico’s, maar de mensen die zich melden kwamen veel gerichter aankopen doen. Geliefd waren doe-’t-zelfproducten, artikelen voor creatieve hobby’s, schoonmaakartikelen (handgels!) en sportartikelen ‘als yogamatjes en gewichten’.

Al met al liep de omzet van Action in de loop van april met zeventig procent terug.

Toen de gesloten winkels half mei weer opengingen ‘stonden mensen in de rij’, aldus de woordvoerster. “Bedenk dat we bijvoorbeeld veel goedkoper zijn de Franse hypermarchés.” Toen ging het dus hard met de verkopen.

Action kent acht distributiecentra in Europa, waarvan bijvoorbeeld de Franse dicht waren. Het Nederlandse dc in Noord-Holland (Zwaagdijk) was open, maar dat in Limburg (Echt-Susteren) draaide op halve kracht, want vandaar worden ook veel winkels in Duitsland en België beleverd. Ook daar liepen processen dus anders dan anders. “Het is een complex geheel geworden.” Zodat het schipperen, redden, improviseren en hard werken is geworden. De achterblijvende artikelen concentreren zich niet in bepaalde productgroepen, aldus de woordvoerster, dus van de meeste is vooral de keus kleiner, maar toch meestal wel een item beschikbaar.

Volgens de woordvoerster komen de artikelen grofweg voor de helft uit Europa en voor de andere helft uit het Verre Oosten. Uiteraard is de transporttijd in de containers overzee een extra remmende factor op snelle verhelping van de lege schappen.