Drukwerk inzetten voor je bedrijf: tips voor lokale ondernemers

25-03-2019 Winkelen Ingezonden mededeling

Opvallen met je eigen bedrijf in Schiedam? Er zijn verschillende manieren waarop je (potentiële) nieuwe klanten in en rondom Schiedam kunt werven. Hoewel menigeen wellicht denkt dat offline reclame wordt ingehaald door online reclame, blijkt uit onderzoek van DDMA dat fysieke advertenties en folders op papier populair blijven én aan blijven zetten tot actie. Daarom is het investeren in drukwerk nog steeds een goed idee. Hierbij moet je vandaag de dag echter wel wat meer aandacht besteden aan de lay-out en de inhoud van een folder of een advertentie, omdat je juist door de vele mogelijkheden van reclame maken op moet vallen. In dit artikel lees je enkele handige tips hoe jij als lokale ondernemer drukwerk kunt inzetten voor je bedrijf.

Spreek mensen persoonlijk aan met drukwerk
In deze tijd van veel reclame, nieuws en andere gedrukte actualiteiten moet je opvallen; de klant moet je zichtbaarheid zien én onthouden. Een van dé manieren om dit te doen is je klant persoonlijk aanspreken. Beschik je over een klantenbestand waar mensen zijn ingeschreven dan kun je dit op een gemakkelijke manier doen. Het kost misschien even wat tijd om alle geadresseerden inclusief namen uit te zoeken, maar wanneer je dit op een rij hebt kun je de ontvanger aanspreken per naam. Persoonlijke aandacht bij drukwerk wordt over het algemeen een stuk beter ontvangen dan wanneer je een brief, folder of flyer zonder geadresseerde door de bus werpt. Weet je niet goed hoe je dit moet aanpakken? De experts van https://www.123drukken.nl/ helpen je hierbij graag verder en zorgen daarnaast voor een kwalitatieve stapel drukwerk waarmee je direct aan de slag kunt. 

Zorg voor een opvallend design
Net als op andere plekken in Nederland is Schiedam booming wat betreft lokale ondernemers en zzp’ers die klanten willen trekken. Alleen dat moet al een goede reden zijn om op te willen vallen wanneer je in Schiedam bijvoorbeeld een kapperszaak of een schoenenwinkel hebt of wanneer je schilder of loodgieter zonder personeel bent. Zorg daarom voor drukwerk met een opvallend design, een ontwerp waarvan mensen denken “wauw, wat is dat?”, waarna ze gaan kijken en lezen. Wanneer je drukwerk in supermarkten, plaatselijke restaurants of café’s of op openbare plekken (waar dat toegestaan is) hebt hangen of liggen, moet je de aandacht vangen. Ga daarom aan de slag met een grafisch designer of een illustrator en investeer in een goede folder of advertentie of in een mooie flyer of zelfs visitekaartje. Wanneer je hier zelf mee uit de voeten kunt, is dit natuurlijk ook helemaal prima. Feit is dat je in ieder geval moet kiezen voor een ontwerp dat goed bij je bedrijf past, maar dat net anders is dan de rest. Kies bijvoorbeeld voor een persoonlijke illustratie, een grote opvallende afbeelding met een pakkende tekst of juist voor een wit vlak met zo weinig mogelijk tekst. 

Trek mensen aan via drukwerk
Beschik je over een eigen winkel in Schiedam? Dan wil je natuurlijk klanten trekken naar je winkel. Dit kan natuurlijk al met bovenstaande tips, maar er zijn nog enkele andere punten waarmee je binnen no time mensen in je shop krijgt. Naast een persoonlijke boodschap en een opvallend design kun je potentiële klanten trekken met behulp van een beloning, een cadeautje of een korting via drukwerk. Wellicht zie je ze weleens op straat staan: jongens en meiden die flyers uitdelen waar een leuke actie op staat. Soms ontvang je bijvoorbeeld 10% korting bij inlevering van de flyer of krijg je een fraai cadeautje bij aankoop van x of x. Ga er eens goed voor zitten en bekijk wat jij met jouw bedrijf kan aanbieden aan het (winkelend) publiek in Schiedam. Deze manier werkt goed bij lokale ondernemers van winkels en horecagelegenheden maar kan natuurlijk ook werken wanneer je in een andere branche werkt waarbij je klanten moet bedienen om geld te verdienen.

Let op materiaal en afwerking van drukwerk
Tot slot is het aan te raden om goed te letten op de keuze voor materiaal en afwerking van het drukwerk waar je gebruik van wilt maken. Check hierbij het doel van het drukwerk: ga je het uitdelen als flyers op straat of ligt het ergens in een lokale horecagelegenheid? In dat geval kies je voor welk materiaal voor jou de beste investering is. Omdat het hierbij gaat om ‘vluchtige reclame’ waarbij men vaak een flyer aanpakt of meeneemt, kan dit van alles zijn. Kies je echter voor persoonlijke reclames per post dan is het aan te raden om te gaan voor kwalitatief en aanzienlijk dikker materiaal dan van een standaard flyer. Druk je boodschap bijvoorbeeld op een dikke ansichtkaart met ‘groeten uit Schiedam’ erop en je zult ongetwijfeld opvallen. Ook kun je kiezen voor ronde hoeken voor een extra speels effect of voor het lamineren van drukwerk om op die manier gezien te worden. Kortom: er zijn verschillende manieren om als lokale ondernemer met behulp van drukwerk in Schiedam op te vallen. Voor welke kies jij?