Vanaf nu is het van jou - Maaike Ouboter in het theater

24-03-2018 Uit Redactie

Vanaf nu is het van jou - Maaike Ouboter in het theaterFoto: Aisha Zeijpveld


Maaike Ouboter (Gouda, 12 januari 1992) werd bekend toen zij in mei 2013 bij haar auditie voor het tv-programma De beste singer-songwriter van Nederland het liedje ‘Dat ik je mis’ zong. In juni 2015 verscheen haar debuutalbum ‘En hoe het dan ook weer dag wordt’ gevolgd door een clubtour en een theatertournee. Haar nieuwe theatertournee heet Vanaf nu is het van jou, vernoemd naar haar nieuwe plaat die voor de zomer zal verschijnen. Op 6 april is Ouboter te zien en horen in theater De Stoep in Spijkenisse.

SCHIEDAM - Help, er is niks! Dat dacht Maaike Ouboter (26) na de eerste theatertournee van 'En hoe het dan ook weer dag wordt'. Ze had een plaat gemaakt, opgetreden en nu moest er nieuw materiaal komen. “Ik was stilgevallen", vertelt ze in haar knusse woonkamer in Amsterdam, waar op de achtergrond de trams klingelen. “Het was een beetje op, ik had zo veel gedaan, er was zo veel op me afgekomen.” Ze doelt op haar stormachtige succes na haar auditie met ‘Dat ik je mis’ bij het tv-programma De beste singer-songwriter van Nederland, waarbij ze in één klap haar naam vestigde als schrijver van breekbaar mooie Nederlandstalige popliedjes.

Ze had tijd nodig, beseft ze achteraf. “Ik ben echt iemand die rust nodig heeft in mijn hoofd. Om voor een langere periode eruit te stappen om weer tot nieuwe dingen te komen. Ik had voeding nodig en wilde nieuwe mensen ontmoeten. Dat is mijn hobby, haha. Zo’n eerste ontmoeting vind ik een bijzonder moment, ik kijk graag naar hoe mensen zich tot elkaar verhouden.”

En dus bedacht Ouboter een plan. Ze wilde op reis, maar niet zo maar, lukraak. Dus vroeg ze mensen in haar omgeving die indruk op haar hadden gemaakt, door wie zij weer geïnspireerd waren. Het liefst uit allerlei windstreken. “Ik heb mensen gevraagd die mij al van kinds af aan kennen, een oom en tante bijvoorbeeld, en een docent van het Jeugdtheaterhuis die mij geënthousiasmeerd heeft om zelf te gaan schrijven. Iemand die mij verder geholpen heeft in de muziek, maar ook het zusje van een vriendin die ik niet goed ken maar waarbij ik wel altijd onder de indruk was van haar verschijning. Al die verschillende mensen heb ik gevraagd: wie heb jij ooit ontmoet die indruk op jou heeft gemaakt? De mensen die zij noemden ben ik vervolgens gaan mailen: 'Hoi, je kent me niet, maar jij hebt ooit die en die geïnspireerd, mag ik jou ontmoeten en op je bank komen slapen?’” Dan lachend: “Nou, er zijn mensen die daar ‘ja’ op hebben gezegd.” En zo ging Ouboter op reis in de zomer van 2016, door Europa en zelfs naar Israël – in Tel Aviv voor de ontmoeting met een Sudanese vluchteling – en Palestina, waar ze met een Nederlandse journalist op trok. Zonder vooropgezet plan of lijstje vragen, gewoon heel open de ontmoetingen in gaan.

En dat werkte, Ouboter snoof letterlijk de geuren van diverse landen op en kwam thuis met een bak inspiratie. Ze kwam erachter dat sommige dingen in alle landen en culturen gelijk zijn: “Relaties bijvoorbeeld. Je verhoudt je op een bepaalde manier tot je ouders, tot je familie. Dat universele vond ik heel prettig om te ontdekken.” Op haar nieuwe album 'Vanaf nu is het van jou' en in haar gelijknamige theaterprogramma gaat het over verbinden en ook over het geploeter van de mens. “Het gaat voor mij over het zoeken, het soms loslaten, het bij een ander laten. Eigenlijk is de titel op allerlei soorten relaties van toepassing. Ik heb al die verhalen verzameld en door mij heen laten gaan, als een soort filter. Zo zijn de liedjes ontstaan. Daarmee gaat het stiekem ook heel erg over mij, over mijn interpretatie of zelfreflectie. Tijdens de theatertour geef ik de liedjes weer door en dan is het aan de mensen in het publiek om daar hun eigen betekenis op te plakken.” Ze vindt het prettig om dit keer in het theater ‘te beginnen’: “Ik zie deze voorstelling als het begin van mijn nieuwe verhaal. In mei komt de plaat uit. Dus ik vind het mooi om de liedjes eerst puur te spelen, zoals ze zijn ontstaan eigenlijk: aan de piano of met een gitaar. Gelukkig heb ik net als vorige keer Bernard Gepken mee, mijn gitarist.”

Ouboter zocht voor het maken van haar nieuwe theatervoorstelling contact met de getalenteerde jonge regisseuse Sara Giampaolo; de twee gingen samen sparren. “Dit programma gaat over ontmoetingen en het theater is voor mij de uitgelezen plek om daarover te vertellen. Ik vertel over drie mensen die ik tijdens mijn reis heb ontmoet en daar vloeien de liedjes uit voort als het ware. Zo is het echt een theaterconcert geworden met verhalen tussendoor. En het grappige is: ik begin de voorstelling nu met het liedje waar ik de vorige keer mee eindigde: ‘Nieuwe dag’. Dat vond ik wel mooi symbolisch. Zo wordt het einde van het vorige verhaal weer een beetje het begin van dit verhaal. Alles wat je maakt is op een bepaalde manier een reactie op wat je daarvoor hebt gemaakt. Daar ontkom ik niet aan.”

Nu Maaike Ouboter dus weer genoeg verhalen en liedjes verzameld heeft, gaat ze heel graag weer het podium op. “Ik heb zin in dit nieuwe avontuur. Ik heb tijdens de vorige tournee ontdekt dat ik verhalen vertellen fijn vind, al ben ik absoluut geen acteur. Dus ik zal dat altijd vanuit mezelf doen.” Last van zenuwen voor een optreden heeft Ouboter niet, zolang ze maar niet alleen in de coulissen staat te wachten. “We staan er altijd met zijn tweeën en vaak maakt Bernard dan nog een op Herman Finkers geïnspireerde grap: ‘Ik heb er zin in, eerst nog even spelen.’”

Gerelateerd
Reacties