Categorieën

Service

Schiedamse wereldpremière van werk Joey Roukens

Schiedamse wereldpremière van werk Joey Roukens
Uit

Schiedamse wereldpremière van werk Joey Roukens

  • Redactie
  • 15-04-2023
  • Uit
Schiedamse wereldpremière van werk Joey Roukens

Joey Roukens (l) en Camiel Boomsma


SCHIEDAM - Een première in de Westvest90-kerk: op zondagmiddag 23 april speelt pianist Camiel Boomsma er de Summer Preludes van Joey Roukens. Het is de allereerste keer dat deze pianocyclus van de in Schiedam geboren componist voor publiek wordt uitgevoerd.

Roukens behoort volgens de organisator van het concert 'tot de grootste componisten van zijn generatie'. Zijn werken werden uitgevoerd door onder meer het Koninklijk Concertgebouworkest, het Nederlands Philharmonisch Orkest, de New York Philharmonic, Tokyo Sinfonietta, het Nieuw Ensemble, Lavinia Meijer en Ralph van Raat. Zijn Eerste symfonie werd vorig jaar door onder meer de NRC en de Volkskrant de hemel in geprezen. "Vooral het vierde deel moet wel tot de mooiste Nederlandse muziek van de 21ste eeuw behoren", stelde muziekrecensent Merlijn Kerkhof in de Volkskrant.

Roukens zat in zijn tienerjaren op het Stedelijk Gymnasium Schiedam, 'hoewel ik in die tijd in Vlaardingen woonde'. "Ik in het weekend vaak met mijn vrienden in Schiedam te vinden.” Summer Preludes schreef hij in de zomer van 2020. “Het was een van die warme, grillige zomers zoals we die de laatste jaren steeds meer zien, met een lange hittegolf maar ook met regenachtige, bijna herfstachtige dagen. De Summer Preludes laten zich beluisteren als een soort dagboek: dan weer horen we vriendelijke, zonnige dagen, dan weer een onstuimige regendag, dan weer de stilte van een zomernacht en dan weer een loom makende hittegolf. Voor mij is de zomer ook het jaargetijde om tot rust en bezinning te komen. Veel delen hebben dan ook een reflectieve toon.”
 
Camiel Boomsma voert het werk van Roukens uit na een prelude van Bach en een stuk van Haydn, en voor een sonate van Schubert. Boomsma wordt internationaal door pers en publiek geprezen om zijn uitzonderlijk mooie klank en zijn unieke touché, aldus Westvest90. "Aan Boomsma’s vingers kleeft fluweel", schreef de Volkskrant. Het ‘Corona-reces’ greep hij aan om brieven te schrijven aan door hem bewonderde componisten. De brieven verschenen als podcast onder de titel Brieven aan de meesters en werden ook in boekvorm uitgebracht.