Schiedamse sites missen Facebook-stoppers

28-04-2018 Uit Redactie

ACHTERGROND – De oproep van Arjen Lubach om te stoppen met Facebook lijkt gehoor te vinden. Dat valt ook op te maken uit de aantallen zogenaamde Facebooklikes van Schiedamse websites.

Groeit het aantal likes per Facebookpagina van de verschillende Schiedamse nieuwsmedia gemiddeld per week met enkele tienden procenten, de afgelopen weken hebben deze, zoals die van Het Nieuwe Stadsblad, moeite om de groei erin te houden. En ook een pagina als die van het AD heeft te kampen met terugloop: 0,2 procent eraf in de afgelopen zeven dagen.

Op 8 april riep Lubach zijn kijkers op te stoppen met Facebook – omdat er van privacy op de site geen sprake is. Op 11 april voegde hij zelf de daad bij het woord.

Als mensen stoppen met hun aanwezigheid op de van oorsprong Amerikaanse sociale site, vervallen de 'vind-ik-leuks' die zij ooit hebben uitgedeeld. De pagina's aan wie ze die hebben toebedeeld verliezen bij het stoppen van de Facebook-aanwezigheid van iemand, ook zo'n vind-ik-leuk of like.

Een goede indicatie is de pagina Schiedam Dichtbij. Op deze voormalige nieuwssite werd in januari 2016 voor het laatst een bericht geplaatst. Toch is sindsdien het aantal likes dat deze pagina is toebedeeld bijna constant gebleven. Een eenmaal uitgedeelde like wordt niet gauw weer ingetrokken; er hangt niets aan vast en het kost niets. Maar in de afgelopen week daalde het aantal likes van Schiedam Dichtbij met 0,3 procent.

De conclusie lijkt daarmee gerechtvaardigd dat er afgelopen week een praktisch zelfde percentage mensen die ooit Schiedam Dichtbij hebben geliked, hun Facebookpagina hebben gestopt. Omdat deze site vooral in Schiedam werd gelezen, lijkt het zelfs reëel om te zeggen dat in Schiedam 0,3 procent van de mensen deze week met Facebook is gestopt.

Schiedam24 had in april tot nu toe te maken met 34 Facebooklikes die vervielen. Normaal is dat in een maand tussen de tien en twintig. Er stonden 77 nieuwe likes tegenover.

Gerelateerd
Reacties