Categorieën

Service

Schiedam en het Eurovisie Songfestival

Schiedam en het Eurovisie Songfestival
Uit

Schiedam en het Eurovisie Songfestival

  • Han van der Horst
  • 14-07-2019
  • Uit
Schiedam en het Eurovisie Songfestival

Nacht van Oranje in Ahoy

COLUMN - Schiedam zou eigenlijk mee moeten betalen aan het Eurovisie Songfestival 2020, vinden ze op de Coolsingel. De Rotterdamse gemeenteraad heeft een motie aangenomen waarin de randgemeentes wordt gevraagd ook een duit in het zakje te doen als het ‘douze points-circus’ straks naar de Ahoy komt en niet naar het MECC in Maastricht gaat.

Zal de Maasstad, liever gezegd zal ónze Maasstad hierzo het pleit winnen? Of die andere in het uiterste zuiden des lands? Bij de sollicitatie is een klein filmpje gevoegd waarin Rotterdam zich vertoont als hoge-gebouwen-dertien-in-een-dozijn-stad. Dat zal vast niet helpen in de concurrentie met Maastricht en Zuid-Limburg, waar hoe dan ook veel mooiere, feeërieke, romantische en vooral kitscherige beelden te schieten zijn.

Toch: laten we ervan uitgaan dat onze buren winnen. Moeten we als Schiedam dan meebetalen? Burgemeester Lamers vindt dit verzoek maar brutaal. Hij zei bovendien dat het aannemen van een motie geen behoorlijke manier was om een debat over zo´n onderwerp te openen. Toch viel op, dat hij niet meteen ‘nee’ zegt.

Dat was heel verstandig.

Je eerste opwelling is natuurlijk: ‘als ze dat bizarre feest zo graag in huis willen halen, laten ze er dan ook zelf voor betalen’. Toch is dat kortzichtig. Zo´n songfestival kost niet alleen veel geld. Het levert ook het nodige op. In de eerste plaats de verteringen en het logies van de duizenden bezoekers en niet te vergeten van de nationale teams. Ook komt je stad positief op de televisie in een groot deel van de wereld. Gratis reclame waar anders miljoenen en nog eens miljoenen voor moeten worden neergeteld. Frits Huffnagel, bekend city-marketingexpert, legde daar de afgelopen week in zijn optredens bij Eva Jinek ook steeds de nadruk op.

Hm. Waarom zou je een slordige twintig miljoen neerleggen voor een festival in de hoop dat je daardoor vaker in de media komt? Kun je dan niet beter meteen rechtstreeks zendtijd kopen? Dit is een gewettigde vraag waarop een onderbouwd antwoord mag worden verwacht.

Toch moet Schiedam die niet meteen stellen. Er gaat nog een andere vraag aan vooraf: wat kopen wij daarvoor?

Als wij investeren in het Eurovisie Songfestival, welke randgebeurens worden dan bij ons in de stad georganiseerd, zodat ons bedrijfsleven er iets aan kan verdienen? Op welke wijze zal de stad in beeld worden gebracht? Hoe vaak, hoe lang en op welke manier?

Om het nog korter te zeggen: “Daar valt over te praten, maar dan moet ook een substantieel deel van de bezoekers komen feesten in Schiedam.” Dan moeten onze theaterlocaties gebruikt worden door nationale teams als zij hun optredens voorbereiden. En op al die evenementen en toestanden staat duidelijk Schiedam en geen Rotterdam of Rotterdam-West, wat die schurken op de Coolsingel gegarandeerd willen proberen. Schiedam dus. En anders kunnen wij ons geld beter besteden.