Lementaties en eten in de passietijd

07-03-2019 Uit Redactie

Anna Kellnhofer, Jörn Boysen en Jana Momonava; foto: H.J. Appleby/J.J. Bos


SCHIEDAM - De passietijd richting Pasen en het goede leven. Het blijft een wat schurende combinatie. 't Huis te Poort doet een bijzondere poging beide te combineren in de vorm van een muzikaal diner met passiemuziek.

Bach is misschien wel de grootste, maar zeker niet de enige componist die muziek voor de passietijd heeft gemaakt. De Leçons de Ténèbres zijn daar een voorbeeld van. De uitvoering van de 'lessen' is een paastraditie uit de Franse Barok. Hofcomponisten, en niet de kleinsten, zetten de profetieën van Jeremia op muziek.

Lodewijk de Veertiende, de Zonnekoning, had net als eigenlijk zijn hele hofhouding, moeite om tijdens de Goede Week al om vijf uur ’s ochtends in de kapel te verschijnen, waar tijdens de metten Jeremia’s verdriet om de val van Jeruzalem diende te worden herdacht. Hofcomponist Michel Lambert (1610-1696) kwam met het lumineuze idee ten paleize, op het middaguur, door hem zelf gecomponeerde zettingen van deze lamentaties te laten vertolken. Een traditie was geboren. Ook andere componisten gingen met de aangrijpende teksten aan de slag en zetten ze op muziek om de koninklijke matinees luister bij te zetten. Uitvoeringen van Leçons de Ténèbres groeiden uit tot bijeenkomsten voor de society. Het componeren van Leçons de Ténèbres werd een prestigezaak en alleen de beste zangers mochten ze zingen. Toehoorders moesten in de kerk net zoveel betalen als in het operatheater.

Ensemble Musica Poetica, onder leiding van Jörn Boysen, voert op zaterdag 30 maart enkele Leçons uit, onder meer van Michel Lambert, François Couperin, Sébastien de Brossard en Joseph-Hector Fiocco. Zang is er van de sopranen Anna Kellnhofer en Jana Momonava. 

De uitvoering in 't Huis te Poort wordt – passend bij de traditie – gecombineerd met een driegangendiner.

Gerelateerd