Categorieën

Service

Jenevermuseum op zoek naar goede communicator

Jenevermuseum op zoek naar goede communicator
Uit

Jenevermuseum op zoek naar goede communicator

  • Redactie
  • 20-01-2021
  • Uit
Jenevermuseum op zoek naar goede communicator

SCHIEDAM - De nieuwe directeur van het Jenevermuseum moet een goede communicator zijn, zowel in het museum als daarbuiten. Dat spreekt uit de vacaturetekst die het museum vandaag heeft gepubliceerd, op zoek naar een nieuwe voorvrouw of -man.

"De directeur zal zowel intern als extern een sterk verbindende rol hebben en een boegbeeld zijn voor het Jenevermuseum", zo stelt de vacature. Dat wordt vertaald in vragen aan de persoonlijkheid van de nieuwe directeur, die 'plezier beleeft aan netwerken, fondsenwerving en aan communicatie in het algemeen'. "Wij zoeken naar kandidaten die hierin een aantoonbare en relevante ervaring hebben." Onder de vereisten voor het vervullen van de functie in het team van een kleine tien voltijdsbanen en het dubbele aantal vrijwilligers noemt het bestuur van het museum het onderhouden van 'goede contacten met instellingen op museaal en cultureel terrein, de pers en de media, de gemeente Schiedam en de jeneverindustrie en de culturele fondsen, waarop het museum vaak een beroep moet doen voor het verkrijgen van subsidies'.

Intern wordt van de directeur verwacht dat hij of zij ervaren is in het aansturen van 'een kleine organisatie in een eindverantwoordelijke functie'. De directeur zou zich dienen te typeren als ‘cultureel ondernemer’. “Een zakelijke instelling en affiniteit met industrieel cultureel erfgoed zijn daarbij van groot belang.” De nieuwe directeur dient samenwerkingen aan te kunnen en durven gaan, zodat ‘het cultureel en historisch erfgoed van de jenever en de jeneverindustrie een breder publiek kan bereiken’.

Belangrijkste taak van de nieuwe aanvoerder van het museum is het uitdragen van ‘het cultureel- historisch erfgoed van de jeneverindustrie in Nederland, op een moderne wijze’, zowel in de vorm van tentoonstellingen als in de vorm van presentaties en geschriften. Daarbij gaat het erom dat ‘de juiste concepten voor de te bereiken doelgroepen in de komende jaren worden gebruikt’. Daarom wordt ook inzicht in de mogelijkheden van moderne media als een must gezien voor het vervullen van de vacature.

Een belangrijke ontwikkeling voor het museum is het opstellen van een meerjarenbeleidsplan voor de periode 2022-2025. “Van de nieuwe directeur wordt verwacht dat hij/zij zowel intern als extern draagvlak hiervoor creëert.”

Kennis van de Nederlandse geschiedenis van de jeneverindustrie strekt tot aanbeveling, maar de bereidheid zich deze eigen te maken volstaat voor de nieuwe directeur.