IDDF (muziek, eten & drinken en veel reuring) wordt speciaal

07-04-2022 Uit Redactie

Floor Koet: IDDF wordt mix van popfestival en kleinschalige evenementen in horeca en elders


SCHIEDAM - Het moet een bijzondere week worden, die eerste week van juni (met een paar dagen mei): voor Schiedam, en voor Floor Koet en haar collega’s van Vivre Productions. Na een voorbereidingstijd van ondertussen meer dan een jaar, staat het leven van de organisatoren en de Schiedammers dan, als het goed is, in het teken van het IDDF. 

Het International Dutch Distillers Festival kent dan zijn eerste uitvoering. En wie even naar Floor Koet luistert weet dat het iets speciaals wordt. “We willen ieder die van lekker eten, drinken en muziek wil genieten, een goeie dag bezorgen.” Schiedammers zullen in een toch verrassende omgeving maar helemaal ‘thuis’, weer eens een goed, gaaf, groot en toch fijn evenement meemaken; zij zullen bovendien duizenden gasten van buiten de stad verwelkomen. 

Ook voor Koet zelf zal het bijzonder en gaaf worden, het eerste grote evenement dat ze mede van de grond tilt. Afgelopen najaar trad zij toe tot het team van Vivre, als nummer zes van een gemêleerde groep evenementenorganisatoren. Die ook verantwoordelijk is voor Culinesse, dat dit jaar zijn tiende editie krijgt, en ook voor Opperdepop in Bergschenhoek, dat in september voor de tweede keer wordt gehouden. Alledrie zijn het festivals die zich kenmerken door de combinatie muziek en eten. 

Vivre kreeg de opdracht voor het organiseren van een Schiedams festival uit een oproep van de gemeente Schiedam, geformuleerd samen met Schiedam Partners. Al geruime tijd geleden. “We waren in feite vorig jaar ook al klaar voor IDDF 2021”, vertelt Koet. We weten het: Corona gooide roet in het eten. Bijkomend voordeel: alle draaiboeken liggen al lang en uitgebreid klaar.

Maar Corona was ook de reden dat Vivre en de andere betrokken partijen relatief lang hebben gewacht om definitief te besluiten over IDDF 2022. Tenslotte was er in februari nog veel onmogelijk, helemaal voor grote publieksevenementen. 

Het voorstel van Vivre won het in de uitvraag van Schiedam volgens Koet vooral vanwege het plan dat groeide na de ‘match’ die er ook bleek. Jenever&gin, muziek, eten en het betrekken van lokale partijen als horeca. Want IDDF is feitelijk drie-in-één zo legt de jonge organisatrice uit. “IDDF in concert staat voor het popfestival op 3 en 4 juni. Inclusief een Distiller Experience met daarin ook een Distillertheater." Verschillende kleine distilleerderijen vanuit het  land laten hier hun producten zien en proeven. In het theater zullen verschillende lezingen en workshops gegeven worden. "Bijvoorbeeld over koken met gedistilleerd, een uitleg over distilleren, de geschiedenis van Schiedam als jeneverstad of een cocktailworkshop."

Daaraan voorafgaand is er de Restaurant Week: genieten bij restaurants in de regio met menu’s en drankjes toegespitst op het thema. Per restaurant gaan we op zoek naar waar zij goed in zijn. En er is IDDF Around Town, kleinschalige evenementen in de stad. Denk aan rondleidingen bij een distillateur, een molenbezoek of een wandeling. Die weer kunnen worden opgeluisterd met muziek bijvoorbeeld. Wij gaan lokale partijen bijstaan in het organiseren en vormgeven van dat programma”, aldus Koet. Funkey staat Vivre daarin bij.

Veel van dat programma moet in de komende weken nog groeien. Vivre is begonnen met de hoofdmoot, en dat is het festival. Dat zijn echte kaskrakers voor aangetrokken: Dany Vera, Blof, Di-rect en Waylon. "Plus twee tributebands, The Billy Joel Experience en Brucified”, benadrukt Koet graag. Twee sterke bands, ondertussen landelijk bekend na het tv-programma The Tribute - Battle of the Bands op tv bij SBS6. De selectie van de ‘line-up’ is niet toevallig, vertelt Koet. Schiedam is een industriële stad en wil daar niet meer voor weglopen. Vandaar de keuze voor de glasfabriek als decor voor het International Dutch Distillers Festival. Daarbij horen ook ‘industriële’ muzikanten, als je het zo wilt zeggen. Stoere musici, passend bij stad en thema. En niet gebonden aan het allerjongste publiek dat bij andere muzikanten wellicht beter past. “We zijn voor het geheel echt op zoek gegaan naar een mix van artiesten en evenementen die past bij de brede doelgroep van achttien tot 65 jaar. Eentje die ook cultuur zoekt, en houdt van lekker eten en ook gedistilleerd.”

Die mix moet, zo hopen de organisatoren, uitgroeien tot een publiek van 6500 mensen, zowel op vrijdag als op zaterdag. Vooral Schiedammers en mensen uit de regio Rotterdam. Die luisteren naar de artiesten, op het festivalterrein rondslenteren langs de verschillende stands en trucks met eten, die elkaar ontmoeten en genieten van een topdag. En dat al eerder die week al hebben gedaan, op bezoek in een molen voor een gedistilleerd workshop. “En zo Schiedam zien en meekrijgen”, aldus Koet. “Mensen zijn toe aan feest.”



Gerelateerd