Het Cultureel Persbureau over Modest Fashion

23-09-2019 Uit Redactie


SCHIEDAM - Journalist Wijbrand Schaap bezocht namens het Cultureel Persbureau zaterdag de opening van de nieuwe tentoonstelling Modest Fashion in het Stedelijk Museum.

Fun en fashion worden in de tentoonstelling gecombineerd, belooft het museum zelf. "Het sluit aan bij de tijdgeest en is tegelijkertijd een lust voor het oog." Die tijdgeest zegt dat niet alle vrouwen mee willen doen aan de ‘esthetiek van het bloot’. "Werd de minirok ooit gezien als feministisch statement, nu willen vrouwen vooral vrij zijn en zelf bepalen hoe ze zich aan de wereld tonen."

Journalist Schaap herkent in de tentoonstelling 'het emanciperende karakter van een modestroming die keuzevrijheid benadrukt'. Het valt Schaap op dat de bescheidenheid waar de titel van de tentoonstelling op doelt juist staat voor 'trots en individualisme'. "Er is zelfs een neonkunstwerk dat het einde van het patriarchaat bezingt, vlak naast een monitor waarop de indrukwekkende videoclip van Anouks ‘It’s a new day’ wordt afgespeeld. Empowerment als tegenwicht tegen onderdrukkende verhulling."

Voor de volledige ervaring van Schaap met Modest Fashion, zie hier.

Schiedam24 schreef eerder over de tentoonstelling, zie dit artikel.




Gerelateerd