Gokreclame steeds verder aan banden gelegd

14-07-2022 Uit Advertentie


SCHIEDAM - Recent werd bekendgemaakt dat er extra regels komen ten aanzien van reclame voor (online) casino’s. Eerdere vrijwillige afspraken van de branche zelf om per 1 april 'of zo snel mogelijk daarna' op te houden met buitenreclame, hebben namelijk niet tot het gewenste resultaat geleid. 

Aanbieders zoals Toto, Holland Casino en Jack’s, die aangesloten zijn bij branchevereniging VNLOK (Vergunde Nederlandse Online Kansspelaanbieders), zijn uiteindelijk wel per 1 juni gestopt met buitenreclames. Een andere kansspelorganisatie, Noga (Nederlandse Online Gambling Associatie), heeft aangegeven dat een aantal van hun leden nog wel hun huidige contracten uit zullen dienen voordat ook zij geen buitenreclame meer zullen maken. 

Toch komen er nog steeds nieuwe online casino’s bij die (nog) niet bij een van deze organisaties aangesloten zijn en daarom ook niet bij deze afspraken betrokken waren. Zo heeft bijvoorbeeld Circus zijn kans gegrepen om goedkoop de vrijgekomen advertentieruimte op te vullen. Niet alleen dat, ook was hun campagne gebaseerd op de topvoetballer Ronaldinho, iets wat inmiddels niet meer toegestaan is.

Maar kan het beste online casino zich nog wel een plek in de markt veroveren zonder buitenreclame? Reclame is voor bedrijven in nieuwe markten cruciaal om marktaandeel en naamsbekendheid te verwerven. Dit is bijvoorbeeld ook zichtbaar bij een andere nieuwe markt, die van de flitsbezorgers. 

De Nederlandse overheid heeft er bij het reguleren van de kansspelmarkt bewust voor gekozen om reclame toe te staan, zodat spelers beter hun weg naar het nieuwe legale aanbod kunnen vinden. Illegaal gokken betekent niet alleen dat er (kansspel)belasting ontdoken wordt, maar ook dat er geen enkele controle op de eerlijkheid van het spel is en wat doet men bij problematisch gokken?

De keerzijde van reclame toestaan is dat hiermee online gokken bij het grote publiek bekend wordt en daarmee ook bij verslavingsgevoelige personen en jongeren. De vraag is in hoeverre de overheid heeft voorzien hoe groot de reclamebudgetten van online casino’s zouden worden.

Volgens cijfers van onderzoeksbureau Nielsen zijn de uitgaven aan reclame inmiddels de 100 miljoen euro gepasseerd. Als je kijkt naar de top 5 van casino’s die het meeste aan reclame uitgeven, gaat het over budgetten van gemiddeld rond de 2 miljoen euro per maand. 

Maar wat gaat er allemaal veranderen? Naast het verbod ten aanzien van buitenreclame is het inmiddels niet meer toegestaan voor bekende Nederlanders zoals topsporters, influencers en artiesten, om reclame te maken voor gokken. Het idee erachter is dat deze personen een grote aantrekkingskracht op met name jongeren hebben en op dit moment is van alle geregistreerde spelers ongeveer zeventien procent jonger dan 24 jaar. Deze oververtegenwoordiging van zulke jonge spelers is onwenselijk, gezien patronen die jong-volwassenen aanleren, hun leven lang mee kunnen gaan. Het is ook niet voor niets dat de typische casinobonussen niet aan spelers jonger dan 24 mogen worden aangeboden. 

Andere maatregelen zullen nog iets langer op zich laten wachten. Zoals het nu lijkt gaat het totaalverbod op alle ongerichte reclame per 1-1-2023 in, gevolgd door een verbod op het sponsoren van programma’s en evenementen een jaar later. Uiteindelijk zal per januari 2025 een totaal verbod op alle sponsoring inclusief sport gaan gelden.

Toch is de vraag of deze maatregelen effectief zullen zijn, aangezien veruit het grootste advertentiepotentieel niet besproken lijkt te worden: online-reclame. Niet alleen gaat er in online-reclame ondertussen meer geld om, meer dan 75 procent van die reclame is niet ongericht, maar juist gepersonaliseerd. Door hier niet expliciet de aandacht op te vestigen, lijkt het alsof de online-casino’s wederom de mogelijkheid geboden wordt om de regels in hun voordeel te interpreteren.



Gerelateerd