Een nieuw Schiedams volkslied

23-05-2018 Uit Han van der Horst

Schiedams vrouwenkoor Femmes pur Sang zong dit voorjaar het lied 'Aan de oud-Schiedamse havens' - Han heeft vast zoiets in zijn hoofd, maar dan anders; foto: Femmes pur Sang


COLUMN - Over zeven jaar viert Schiedam zijn zevenhonderdvijftigste verjaardag. Dat wil zeggen zo wij als stichtingsdatum aannemen de verlening van het stadsrecht door Vrouwe Aleida. Dat gebeurde op 18 maart 1275.

Eigenlijk zouden we die belangrijke datum jaarlijks moeten herdenken met een of ander evenement, maar daar gaat het nu niet over. Zeven jaar is een korte tijd om een stadsjubileum voor te bereiden waarbij Schiedam groots uitpakt en feest viert. Het is wezenlijk dat uit de burgerij en de samenleving nu al ideeën opborrelen om van dat jubileum iets origineels te maken, waar niet alleen de stadgenoten maar ook de overige Nederlanders van opkijken.

Daarom kom ik nu vast met een idee. Schiedam heeft behoefte aan een nieuw volkslied dat de herkenningsmelodie is van de stad, op het jubileum en nog vele jaren daarna. Het moet een evergreen zijn zoals New York New York, Berliner Luft of Tulpen uit Amsterdam maar wel van deze tijd. Niet meteen schamper beginnen te doen. Een slechte eigenschap van Schiedammers is dat ze de lat niet hoog leggen zodra het over hun eigen stad gaat, maar genoegen nemen met 'the next best'. Dat doen we nu niet.

Ik stel het volgende voor: Schiedam looft een prijs van tienduizend euro uit voor het beste volkslied. Dat hoeft geen loflied op de stad te zijn, als Schiedam er maar centraal in staat. Een mooi voorbeeld van zo´n lied is Zwart Nazareth van de Amazing Stroopwafels.

Iedereen mag meedoen. De wedstrijd wordt in ieder geval bekendgemaakt op alle muziekopleidingen en conservatoria in Nederland met een duidelijke omschrijving van de minimale eisen. De keuze wordt gemaakt door een professionele jury van 'Holland got Talentniveau'. We kunnen het publiek ook een mogelijkheid geven om de uitslag te sturen, maar hoe weet ik niet en ook niet of dat zo´n prima gedachte is. Dat lied moet er laten we zeggen in 2023 zijn, zodat de stad twee jaar heeft om het te pluggen. Elke stap omgeven we met ruime publiciteit van het uitschrijven tot en met het beoordelingsproces en de uitslag.

Tot slot een paar voorbeelden van geslaagde nummers, die uiteindelijk het volkslied werden van de stad. Ze hebben allemaal gemeen dat de melodie meteen in je hoofd blijft hangen.
Manilla
Rio de Janeiro
Cali
Rome
Glasgow

En wie nu meteen zegt: allemaal onhaalbaar, dat is een zuurpruim.



Reacties
Bedrijven Alle bedrijven »





Vacatures Alle vacatures »
Altijd Up-to-date