Blijdorp blij met overdonderende steun

19-01-2021 Uit Redactie

Koningspinguïns zijn het symbool van de steunactie Blijdorpert van Diergaarde Blijdorp; foto: Blijdorp


ROTTERDAM -  Diergaarde Blijdorp krijgt steun uit soms onverwachte, maar in ieder geval veel hoeken. Daaronder kinderen en gezinnen, organisaties en overheden  en bekende Nederlanders.

Vanwege de landelijke lockdown is Blijdorp gesloten voor publiek, maar de kosten voor de verzorging van de dieren en planten gaat gewoon door, zo stelt de dierentuin. "Het geld dat met alle acties wordt opgehaald zal dan ook dankbaar worden besteed aan dierwelzijn, voeding, logistiek, onderhoud van de verblijven, energiekosten en verzorging. Per maand bedragen de totale exploitatiekosten circa anderhalf miljoen euro."

Erik Zevenbergen, directeur van Blijdorp: “Al deze steun, die inmiddels vele tonnen bedraagt, is hartverwarmend en laat zien hoezeer mensen zich betrokken voelen bij de diergaarde. Juist in deze coronatijd is er veel behoefte om buiten te zijn in de natuur en wordt Blijdorp erg gemist. Wij bedanken iedereen die ons steunt, bekend en onbekend, met kleine en grote bijdragen”.

Zo begon Patricia Paay een actie om Blijdorp te ondersteunen, die nu al zo'n 200.000 euro heeft opgebracht, ingezameld met bijna zestienduizend donaties. Ook andere BN-ers geven gevolg aan de oproep van Paay door deze actie op hun sociale media te delen of zelf een oproep te doen aan hun achterban. Onder meer John de Wolf, Summer de Snoo, Richard Groenendijk, Monique Westenberg, André Hazes, de familie Latooy en Francis van Broekhuizen deden dat.

Los van dit initiatief komen er ook nog steeds donaties binnen van fans en mensen die Blijdorp een warm hart toedragen. Sommigen zetten een eigen actie op met zeer uiteenlopende, vaak creatieve ideeën, van oliebollen of armbandjes verkopen tot stepacties of sponsorlopen organiseren en samenwerking met de plaatselijke supermarkt voor het doneren van statiegeld. Een zeer hoge bijdrage kwam van de familie Haazer die ruim 43.000 euro inzamelde. Op de foto te zien op de homepage overhandigen zij een cheque aan Zevenbergen.

Blijdorp zegt zeer dankbaar te zijn voor alle bijdragen van klein tot groot. Met de Blijdorpert-campagne roept de dierentuin zelf ook fans op om als een echte ‘Blijdorpert’ de dierentuin te steunen met een abonnement, donatie of de aanschaf van een Blijdorpert-hoodie. Verder kwam er veel geld binnen door een speciale Blijdorp-loterij; 41.068 mensen kochten loten.


Gerelateerd