Categorieën

Service

Anne Wenzel in stedelijk museum en Boksschool De Jong

Anne Wenzel in stedelijk museum en Boksschool De Jong
Uit

Anne Wenzel in stedelijk museum en Boksschool De Jong

  • Advertentie
  • 31-05-2023
  • Uit
Anne Wenzel in stedelijk museum en Boksschool De Jong

Sculptuur van Anne Wenzel in Boksschool De Jong, Schiedam; foto: Aad Hoogendoorn (op de homepage: Splendid Surrender, 2012.


SCHIEDAM - Fuck the Dictator, dat stond op de boksmantel die beeldend kunstenaar Anne Wenzel droeg toen ze op 14 september 2019 de boksring instapte in Stedelijk Museum Schiedam. Haar uitdager: toenmalig museumdirecteur Deirdre Carasso. Wenzel versloeg Carasso en won carte blanche in het museum. Huidig museumdirecteur Anne de Haij lost de belofte nu in. De tentoonstelling Carte Blanche (Fuck The Dictator). Anne Wenzel in Stedelijk Museum Schiedam en Boksschool De Jong is op beide plekken te zien van 8 juli 2023 t/m 14 januari 2024.

De bokswedstrijd

​​Anne Wenzel: 'Op het moment dat toenmalig directeur Deirdre Carasso mij in 2019 uitnodigde om haar in de boksring te bevechten twijfelde ik. Niet alleen omdat ik - in tegenstelling tot Carasso - nog nooit had gebokst, ik vind ook dat een museum mij als kunstenaar vooral zou moeten uitnodigen voor een tentoonstelling, niet voor evenementen die helemaal niets met mijn vak te maken hebben. Maar een bokswedstrijd tegen de directeur gaf mij wel de mogelijkheid om mijn strijd eindelijk op gelijkwaardig niveau uit te vechten.'

Anne Wenzel: 'Ik ben de ring in gegaan om voor de autonomie van kunst te vechten. Grensverleggende, experimentele kunst. Kunst die soms verwarrend is of zelfs pijn doet, maar ook van diepe schoonheid is. Als je hierop de focus houdt, kun je alleen maar winnen. 'Carte Blanche' is mijn kans om dat aan te tonen.'

Carte Blanche

​Met het winnen van de wedstrijd kreeg Anne Wenzel carte blanche: volledige vrijheid in vier zalen van het museum. Carte Blanche (Fuck The Dictator) is dan ook geen reguliere tentoonstelling, maar veeleer een case study, waarin zij de gewonnen museale ruimte gebruikt om de rol van de kunstenaar en de autonomie van de kunst te onderzoeken. Dat doet zij samen met gastcurator Selen Ansen. Wenzel ziet dat kunst steeds vaker ingezet wordt voor een politieke en sociaalmaatschappelijke agenda. Kunst wordt hierdoor slechts een illustratie van dit beleid en verliest aan kracht. Carte Blanche (Fuck The Dictator) gaat voor Wenzel over zowel het letterlijke als het figuurlijke gevecht tegen machtsstructuren en de noodzaak om die te bevragen en te doorbreken. Carte Blanche (Fuck The Dictator) toont indrukwekkende, speciaal voor de gelegenheid nieuw ontwikkelde installaties, als ook ouder werk, waaruit eenzelfde politiek engagement spreekt. Het hart is de Carte Blanche Ruimte: een levend archief, waarin visuele en tekstuele bronnen de verschillende stadia van Carte Blanche (Fuck The Dictator) laten zien.

​Taal van protest

​Carte Blanche (Fuck The Dictator) ademt strijd, protest en gedrevenheid. Hier slaat Wenzel een brug tussen werelden van kunst en politiek engagement. Als een barricade rijst op het voorplein van het museum de installatie Under Construction (Stedelijk Museum Schiedam) (2023) op; met vlaggen en protestborden bezet Wenzel tijdelijk het museum. Eenmaal binnen blijken oude ‘helden’ zoals Jan Pieterszoon Coen, Johan Maurits, Koning Leopold II van België en Christoffel Columbus in een wankele positie te verkeren. De historische figuren in deze nieuwe, ruimtevullende installatie House of Fools(2023) zijn uiteengevallen en verminkt alsof ze door een hedendaagse beeldenstorm getroffen zijn. Het eens zo glorieuze verleden ligt in puin. De keramische reliëfs met scènes van geweld en strijd, die getoond worden in dezelfde ruimte, zijn gebaseerd op afbeeldingen van opstanden, demonstraties en staatsgeweld, gevonden op internet en in boeken en kranten. In Carte Blanche (Fuck The Dictator) is ook het monumentale werk Splendid Surrender (2012) uit de collectie van Stedelijk Museum Schiedam opgenomen. Het is op te vatten als een aanklacht tegen de draconische bezuinigingen op het cultuurbudget ten tijde van de neoliberale politiek van toenmalig minister Halbe Zijlstra. Bezuinigingen die een verregaande negatieve impact hadden – en nog steeds hebben – op kunstenaars en kunstinstellingen.

Een boksster als beschermheilige

​Ter voorbereiding op de bokswedstrijd trainde Anne Wenzel acht maanden intensief bij de Schiedamse Boksschool De Jong. Om de bijzondere band die ze met de boksschool en haar trainers opbouwde te onderstrepen, schonk ze hen onlangs een werk dat ze speciaal voor deze plek maakte. Het beeld, dat het midden houdt tussen een patrones en een boksster, is inmiddels permanent boven de boksring geplaatst. Van daaruit zal zij als beschermheilige over de boksschool waken. Gedurende de looptijd van Carte Blanche (Fuck The Dictator) is het beeld door het publiek te bezoeken.

Opening, kalender en publicatie

​Tijdens de opening van Carte Blanche (Fuck The Dictator) op 8 juli 2023 worden twee speciaal gebrouwen Carte Blanche-bieren gelanceerd en vindt er een spectaculair optreden van Noire Antidote met Post-industrial / Witch house muziek plaats. In het najaar komt er een kalender uit; een samenwerkingsproject van Anne Wenzel, modeontwerper Nada van Dalen en Boksschool De Jong. Begin november 2023 verschijnt bij nai010 uitgevers de publicatie Carte Blanche (Fuck The Dictator), waarin dit uitzonderlijke onderzoekstraject van achtergrond voorziet en in een bredere context plaatst.

​Over de kunstenaar

​Anne Wenzel (Schüttorf, 1972) maakt monumentale keramische beelden en installaties die in binnen- en buitenland getoond worden. Daarnaast zet zij zich actief in voor een betere positie van de beeldend kunstenaar. Ze zit in diverse besturen en commissies, omdat zij het noodzakelijk vindt dat de stem van de kunstenaars aan deze tafels gehoord wordt. In haar atelier in Rotterdam werkt zij momenteel aan het Razzia-monument, dat in november 2023 onthuld zal worden aan de Parkkade in Rotterdam. ​

Stedelijk Museum Schiedam

Hoogstraat 112, Schiedam

Meer over Stedelijk Museum Schiedam →