Categorieën

Service

'Spirit in goede handen bij museum, Van der Valk en IDDF'

'Spirit in goede handen bij museum, Van der Valk en IDDF'
Uit

'Spirit in goede handen bij museum, Van der Valk en IDDF'

  • Redactie/De Schiedammer Online
  • 23-02-2023
  • Uit
'Spirit in goede handen bij museum, Van der Valk en IDDF'

Foto's: Rob van der Stel en Louise Melchers


SCHIEDAM - Voor het eerst zijn de The New Spirit Awards uitgereikt. De winnaars bleken vanmiddag het Stedelijk Museum Schiedam, Van der Valk Hotel Schiedam en het IDDF Festival. De awards zijn toegekend door Schiedam Partners. De winnaars werden in de Havenkerk tijdens de relatiebijeenkomst van Schiedam Partners door de directeur van deze stadsmarketingorganisatie bekendgemaakt.

Het was voor het tweede achtereenvolgende jaar dat de partnerbijeenkomst door Schiedam Partners werd gehouden. Voor de eerste keer zijn nu awards uitgereikt aan organisaties die Schiedam positief op de kaart zetten. Stedelijk Museum Schiedam is ruim een jaar gesloten geweest in verband met de renovatie van het pand aan de Hoogstraat, maar is ook tijdens de sluiting goed zichtbaar geweest in de stad. Na de heropening heeft het museum op verschillende manieren het Schiedamse publiek betrokken bij de activiteiten zoals met de Wijken Welkom-avonden en Schiedam Opgelicht. Directeur Anne de Haij en Jessie Lansbergen, werkzaam voor de marketing & communicatie van het bij het museum, ontvingen als eersten de award uit handen van Harrie Dechering. Hij maakte ook een opmerking dat toerisme duurzaam en inclusief moet zijn. Stedelijk Museum Schiedam is goed bezig met het leggen van verbinding en inclusiviteit, daaraan ontleent Schiedam Partners ideeën. 

Daarna werd de tweede winnaar bekendgemaakt, het Van der Valk Hotel Schiedam, dat afgelopen jaar zijn deuren opende. Harrie Dechering maakte duidelijk dat Schiedam blij is met de komst van het nieuwe hotel. Hij gaf aan dat onderzoek wordt verricht om inzicht te krijgen in de effecten op het toerisme naar Schiedam van een hotel als Van der Valk, en zo ook van andere bedrijven en culturele instellingen in Schiedam (zie ook verder in dit artikel). 

Ten slotte openbaarde Dechering de derde winnaar: het IDDF Festival, dat afgelopen zomer voor het eerst werd gehouden in Schiedam en dat komende zomer wegens succes wordt geprolongeerd.  

Dechering gaf aan dat Schiedam Partners effecten die bedrijven en instanties hebben op het toerisme gestructureerd wil gaan monitoren. "We hebben nu wel ideeën dat de aanwezigheid van bedrijven en instanties in de stad bepaalde invloeden hebben op de stad, maar om een beter beeld te krijgen, moet je dat monitoren, meten is weten."

Over cijfers gesproken: Dechering haalde ook nog aan dat Schiedam Partners afgelopen jaar bedrijven en mensen in de schijnwerpers heeft gezet. Gerhard de Kok was op socials de meest bekeken 'Schiedammer in het licht', met 72 likes. Het bedrijf Bier & Vinyl werd in de spotlights gezet en kreeg 172 likes. De meest bekeken 'reel' (korte film op Facebook) was van de Peaky Blinders Tour. Hij gaf ook de doelen aan voor de sociale media van Schiedam Partners. Op Instagram wil men op naar 4000 volgers (als wij dit schrijven zijn het er 3737), met Facebook gaat men op naar 4500 (nu 4400 volgers, 4100 likes) en LinkedIn 500 (het zijn er nu 461). 

De bijeenkomst werd geopend door een dansgroep op het podium. Daarna kwamen de dansers van het podium af om de aanwezigen te activeren. Het was dus vanmiddag niet alleen kijken naar het dansen, maar ook meteen doen. Dat schudde het publiek zo aan het eind van de middag, toen de bijeenkomst begon, goed wakker, voordat het inhoudelijke deel van de bijeenkomst begon. Ook de in Schiedam wonende zanger Wowi (Rovan Simmons) zorgde met een muzikaal intermezzo voor gezelligheid en pit.

Dechering noemde doelen voor 2023, zoals 'versterking imago' en 'meer bezoekers door samenwerking'. Die samenwerking betreft partners binnen Schiedam, maar voor het internationale toerisme ook partners buiten Schiedam. Een voorbeeld van het laatste is deelname met een stand aan een beurs voor internationaal toerisme (ITB) in Berlijn. Dat doet Schiedam samen met Rotterdam. In het algemeen zijn speerpunten voor Schiedam cultuur en gedistilleerd en het neerzetten van december als lichtmaand (S'DAM in het licht). Harrie Dechering riep de bezoekers op mee te denken en als ze ideeën hebben die te mailen. Dat geldt binnenkort overigens ook voor de met rasse schreden naderende viering van 750 jaar Schiedam (2025). Zodra er een kwartiermaker is aangesteld voor deze viering, kunnen voor deze grootscheepse festiviteiten ideeën worden gespuid. 

Na afloop was er ruimschoots gelegenheid tot netwerken, onder het genot van een drankje (bijvoorbeeld een cocktail of longdrink van Bobby's) en een door Post Schiedam verzorgd hapje. Woorden die bleven hangen: 'Van Schiedam een woest aantrekkelijke stad maken.'