Categorieën

Service

Taxirekeningen op stapavonden rijzen de pan uit

Taxirekeningen op stapavonden rijzen de pan uit
Politiek

Taxirekeningen op stapavonden rijzen de pan uit

  • Redactie
  • 18-01-2023
  • Politiek
Taxirekeningen op stapavonden rijzen de pan uit

De regio kende een uitgebreid aanbod van nachtbussen, tot Corona


SCHIEDAM - De prijzen van taxi's uit het Rotterdamse uitgaansgebied naar onder meer Schiedam rijzen de pan uit. Dat constateert de fractie van LOS in de Schiedamse gemeenteraad, samen met veel 'stappers'.

Dat haalt de lol er wel vanaf, een avondje uit dat uit mag lopen. Te meer daar BOB-bus B3 naar Schiedam sinds de Coronapandemie niet meer op vrijdag en zaterdag rijdt.

LOS ziet graag dat het Schiedamse gemeentebestuur zich het lot van het uitgaanspubliek aantrekt en maatregelen probeert te stimuleren die een avondje stappen met vervoer naar huis betaalbaar houdt. 

Monique Rotteveel van LOS noemt in haar schriftelijke vragen aan het college twee voorbeelden van taxichauffeurs die een slaatje slaan uit hun monopolie op verantwoord vervoer naar huis, zoniet het enige vervoer voor wie niet in een auto kan stappen. "Een reis van de Coolsingel in Rotterdam naar Schiedam-Centrum (6,6 kilometer) zou maximaal zo’n dertig euro moeten kosten. Te vaak wordt een bedrag van rond de zestig euro gevraagd en vaak valt het in ieder geval uit boven de dertig euro." En een tweede voorbeeld: "Een reis van de Coolsingel naar Schiedam-Kethel (10,5 kilometer) zou maximaal zo’n 34 euro moeten kosten. Te vaak wordt een bedrag van rond de zeventig euro gevraagd en vaak valt het uit boven de 34 euro." Schandalig noemt zij de tarieven.

Onlangs stelde Leefbaar Rotterdam in de raad bij de oosterburen vragen over het nachtelijk vervoer in de regio. "Net als Leefbaar staat LOS ook voor het goed regelen van het uitgaansleven in de regio. Daarbij horen ook goede voorzieningen om veilig van en naar huis te gaan", aldus Rotteveel. "Veel jongeren, maar ook de wat oudere stappers, klagen over de enorme prijzen."

Een voordeeltje kan dergelijk woekergedrag van de taxibranche wellicht hebben voor de Schiedamse horeca, zo constateert het LOS-raadslid, maar 
'voor Schiedammers die graag uitgaan in Rotterdam is dit natuurlijk geen fijne ontwikkeling'. "Sterker nog, het zal veel jongeren weerhouden om überhaupt uit te gaan en dat is natuurlijk geen goede zaak."

LOS wil van het college weten of dit weet heeft van de hoge taxirekeningen, welke maatregelen het neemt of inspanningen vraagt van anderen om 'de jongeren zoveel mogelijk mogelijkheden te geven om toch uit te kunnen gaan buiten de stad'. "Welke inspanningen worden er momenteel verricht om de BOB-bussen (al dan niet een deel, bijvoorbeeld op basis van de vraag naar bepaalde lijnen) en nachtmetro weer te laten rijden? Op welke termijn hopen we deze voorzieningen weer aan te kunnen bieden? En in hoeverre zijn andere randgemeenten hiermee bezig? Denk daarbij aan Nissewaard, Vlaardingen, Maassluis en Capelle aan den IJssel. In hoeverre is de RET hier mee bezig?" En: is er gemeentelijk beleid inzake taxichauffeurs die overvragen? En als het er niet is: kan het er komen?