Over het Schiedam van de toekomst: nu is het moment

01-11-2019 Politiek Redactie


SCHIEDAM – Burgemeester Cor Lamers hielp vanmorgen de campagne 'Schiedam groeit! Groei jij mee?' op weg met het posten van zijn antwoord op de vraag "Als ik de toekomst van Schiedam mag bepalendan..." 'Dat Schiedam een nog bruisender stad mag worden dat het nu al is, met ruimte voor de ideeën van iedere Schiedammer", antwoordde hij.

Dat is zo ongeveer ook het doel van de campagne, de opmaat naar de opstelling van de nieuwe Stadsvisie. Iedere Schiedammer zou zijn mening moeten laten horen, zijn ideeën moeten inbrengen, zijn vragen en twijfels moeten kunnen uiten. Om echt die inbreng van de Schiedammers de basis te laten zijn van de nieuwe visie op het Schiedam van de jaren 20 en verder van deze eeuw.

Om dat te bereiken is er de komende maand een promotieteam op pad van twintig mensen, voornamelijk vrijwilligers – ‘betrokken Schiedammers en ambtenaren’ – om dertig ‘brievenbussen’ in de stad te bevolken en Schiedammers uit te nodigen de daarvoor gemaakte kaart in te vullen en te posten.

78.000 Kaarten verwacht wethouder Jeroen Ooijevaar daarom, zegt hij met een knipoog. “Het is wel de opdracht die de raad ons gegeven heeft voor het opstellen van de Stadsvisie: dat we iedere Schiedammer zouden betrekken.”

Een reële inschatting leert dat een vierduizend invulde kaarten een mooie opbrengst zou zijn van 'Schiedam groeit! Groei jij mee?' De initiatiefnemers, de gemeente, daarbij ondersteund door het marketingbureau Miss Business, willen juist de groep Schiedammers bereiken buiten de mensen die toch wel vooraan staan in de stad, om hun mening te geven, iets te organiseren of betrokken in verenigingen en clubs en andere organisaties.

Je hoort Schiedammers toch weer vaak mopperen over de lege Hoogstraat, over te weinig woningen in de stad of problemen met parkeren, stelt Tara Boxman van Miss Business. “Maar ik zeg: nu is het moment om te komen met je ideeën voor het Schiedam van de toekomst.” Ze zegt het op een manier die doet denken: en wie dat niet doet, moet de komende tien tot twintig jaar gewoon zijn mond houden. Het gaat immers om een visie die gaat over een visie op de stad in de komende tientallen jaren. Boxman: “Ik hou te veel van Schiedam om er niets aan gelegen te laten liggen.”

Uitnodigende figuur om Schiedammers aan het denken te krijgen over hun groeiende stad is Flo, de mascotte die voor deze actie ontwikkeld is. Hij/zij is een leeuw, zoals uit het Schiedamse stadswapen, maar dan wellicht wat vriendelijker ogend. Flo zal de komende weken acte de présence geven bij evenementen en bijeenkomsten (‘op het Suikerzoet, bij soos Blauwhuis, in clubhuizen, kerken en moskeeën, bejaardenhuizen’) en op scholen (‘bij eentje niet, die vond het toch te eng’). Ook op de Nieuwbouwdag morgen is Flo van de partij.

De reacties van de Schiedammers worden verzameld, op een rijtje gezet en verwerkt tot rapportages. Daar middel van vragenlijsten worden reageerders uitgenodigd hun inbreng te verdiepen. Boxman: “We verwachten mensen die zeggen dat er meer huizen gebouwd moeten worden in de stad en mensen die meer groen willen. Daar zit natuurlijk een tegenstelling in. Daarom willen we doorvragen: wat te doen als bouwen ten koste gaat van het groen? Hoe groen te creëren in een volle stad.” Waarschijnlijk worden er per thema bijeenkomsten georganiseerd, om onderwerpen te verdiepen. Dat kan ludiek en gezellig worden, al kokend in Frankeland bijvoorbeeld. Steeds wordt teruggekoppeld wat er is 'opgehaald'. Alle onderwerpen zijn mogelijk geen uitkomst beter dan een ander. Marjolein van Doorn, namens de gemeente leider van de campagne om de stad te betrekken bij de Stadsvisie: “Het gaat ons erom dat we een buzz creëren, dat Schiedammers het hebben over de toekomst van de stad.” Ook op verjaardagen of in de sportkantine. Het is immers: nu is het moment.

PS. Dit artikel is na eerste plaatsing op enkele onderdelen gewijzigd.



Bekijk de foto's