Categorieën

Service

Spieringshoek maakt zich druk om 'de zaak Angela Simons'

Spieringshoek maakt zich druk om 'de zaak Angela Simons'
Onderwijs

Spieringshoek maakt zich druk om 'de zaak Angela Simons'

  • Louise Melchers
  • 07-10-2019
  • Onderwijs
Spieringshoek maakt zich druk om 'de zaak Angela Simons'

De verdachten; foto: Spieringshoek


INGEZONDEN - De leerlingen van de vwo 4-klassen van scholengemeenschap Spieringshoek kregen vorige week wel heel bijzondere lessen. Zij moesten de (verzonnen) moord op Angela Simons oplossen. Dit deden zij door verschillende soorten forensisch onderzoek uit te voeren, verdachten in diverse talen te verhoren en uiteindelijk in een betoog voor de rechter te bewijzen welke verdachte de moordenaar is en waarom.

Initiatiefnemers van het project zijn de docenten Richard Switser en Ramon de Jonge: "We zijn een aantal jaren geleden begonnen met dit project om het onderwijs wat aantrekkelijker te maken voor de leerlingen en te laten zien dat je in de dagelijkse praktijk de kennis die je bij diverse vakken opdoet nodig hebt om bepaalde problemen op te lossen.’" Zo werken binnen dit project de vakken scheikunde, natuurkunde, wiskunde, aardrijkskunde en biologie samen met de vakken Frans, Duits en Nederlands. 

De leerlingen leren hoe ze vingersporenonderzoek kunnen doen. Ze leren ook dat het bij voetsporenonderzoek belangrijk is om te onderzoeken wat de grondeigenschappen zijn. Door de pH-waarde van de grond te bepalen kun je zien of de modder die onder iemands schoenen zit, ook wel hoort bij de plek waar de schoenafdruk is gevonden. Ook kun je er zo achter komen of een slachtoffer misschien is verplaatst.

Een aantal leerlingen is bezig met chromatografie. Er is een dreigbrief gevonden en er is een plattegrond gevonden. Bij beide is gebruik gemaakt van een zwarte viltstift. Nu is het zo dat elke fabrikant een andere inktsamenstelling gebruikt, zodat de leerlingen kunnen onderzoeken of de zwarte stift die bij een van de verdachten gevonden is, ook gebruikt is voor de dreigbrief. Deze kennis wordt dan bij de verhoren van de verdachten ingezet.

Het slachtoffer is door een kogel om het leven gebracht. Natuurlijk kan in een schoolsituatie niet onderzocht worden wat de inslagdiepte van de kogel was. Wel leren de leerlingen hoe kogelbaanballistiek werkt. Luc van Elshout, leerling uit vwo 4, test de diepte van de inslag door van verschillende hoogten een baksteen op een colablikje te laten vallen.

Ook voor internationale studenten is de opdracht leuk om aan mee te werken. Ana Ceara Mondini is een jaar op uitwisseling in Nederland en doet ook mee aan dit onderzoek. Het Nederlands spreekt ze nog niet voldoende, maar haar klasgenoten leggen haar in vloeiend Engels uit wat ze moet doen en biologie en natuurkunde heeft ze in eigen land ook al gehad. Ze is erg enthousiast over dit onderzoek.

Joey Westhuis, een andere vwo-leerling, vertelt dat hij het heel leuk vindt om iets te leren wat ook in de praktijk gebruikt wordt. ‘"Je leert zo meer over een vak en zo kun je er ook achter komen of dat vak later iets voor je is."

De verhoren vonden afgelopen week plaats, allerlei medewerkers zijn ingeschakeld om de rol van verdachte te spelen en hebben zich ingeleefd in hun personage (zie foto).

Er vindt nog DNA-onderzoek plaats. De leerlingen krijgen theorieles over het onderwerp en zij krijgen bepaalde DNA-patronen en –frequenties aangeleverd waarmee ze dan kunnen gaan rekenen.

Hopelijk wordt de (verzonnen) moord op Angela Simons geen coldcase, maar lukt het de leerlingen van Spieringshoek deze moord daadwerkelijk op te lossen.