Categorieën

Service

Schoolschrijver zet aan tot fantaseren - en zelfredzaamheid

Schoolschrijver zet aan tot fantaseren - en zelfredzaamheid
Onderwijs

Schoolschrijver zet aan tot fantaseren - en zelfredzaamheid

  • Ted Konings
  • 21-01-2020
  • Onderwijs
Schoolschrijver zet aan tot fantaseren - en zelfredzaamheid

Foto's: John Middelkoop en Ted Konings


SCHIEDAM – Een belangrijke en aantrekkelijke manier om kinderen aan het lezen te krijgen is vanaf gisteren bezig op Het Kleurrijk. Ze heet: Sanne Rooseboom en ze is Schoolschrijver.

Verleiden en verbinden, daar gaat het om bij de Schoolschrijver, zo legt collega Annejan Mieras uit. Zij begint volgende week op De Peperklip als Schoolschrijver. Om het verhaal af te maken: op El Furkan begint Marlies Verhelst als derde Schoolschrijver actief in Schiedam.

Kinderen verleiden om te lezen, daar gaat het om. Dat is enerzijds makkelijker dan je denkt, en anderzijds moeilijker. Wie even meegeniet van de eerste ‘les’ – iedere maandagochtend, in groep 4, 6 en 8 – van Rooseboom merkt hoe makkelijk het is om de kinderen enthousiast te krijgen. “Dat gaat bij kinderen nog makkelijker dan bij volwassenen”, vertelt de nieuwe Schoolschrijfster van Het Kleurrijk. Grote mensen hebben een karrenvracht aan overwegingen om iets al dan niet te doen. De drempel is daarmee iets hoger, maar een echte Schoolschrijver verstaat zijn vak – ook vanwege de trainingen – en weet de drempels weg te nemen. “Ook kinderen hebben het moeilijk als ik binnenkom en als eerste vraag een land te dromen.” Maar als je eerst vertelt over ‘het altijd roze’ land Jippie, het ‘slopende land Hak’ en het humeurige Grom en daar een quiz over houdt die kinderen doet beseffen of ze meer van Grom, of van Hak of Jippie zijn… “Dan is er daarna maar een klein duwtje nodig om ze te laten dromen.” Het snoepland, en het kinderland, het wensenland en het marshmallowland, ze zijn dan zo verzonnen en zelfs beschreven en getekend.

Verleiden is ook moeilijk soms, omdat je de tijd moet hebben om te quizzen en te dromen, maar ook om als leraar op de hoogte te zijn van de nieuwste ontwikkelingen in de jeugdliteratuur en de meest gewilde schrijvers. Mieras heeft nog een herinnering aan hoe zij in haar jeugd Jan Terlouw, schrijver van Oorlogswinter en veel andere jeugdboeken, ontmoette. “Het staat me tot op de dag van vandaag bij en heeft me verbonden met boeken, met literatuur. Die ken ik!” Om kinderen vandaag de dag zo ‘weg’ te krijgen van ‘Het leven van een loser’ en nog veel mooiere jeugdliteratuur, moet je op de hoogte zijn, als onderwijzer.

Verbinden verleiden. Het is werk, maar het kan heel goed. Met de Schoolschrijvers – vandaag was in Schiedam de regionale aftrap met een presentatie van Schoolschrijfster Rooseboom – beschikken drie Schiedamse scholen over echte schrijvers die de kinderen kunnen verleiden te dromen en fantaseren. Want meer nog dan goed leren lezen en schrijven is dat wat met het project wordt beoogd. Als een van de kinderen Rooseboom vraagt: ‘mogen we dat ook nadoen’ – over het land waarover zij vertelde – dan antwoordt ze: “Nee, dat heb ik al bedacht.” Dromen en fantaseren daar gaat het om, niet nadoen. Niet meeleven, maar inleven. Omdat het heerlijk en goed is, maar ook omdat het kinderen zet tot initiatief, zelfredzaamheid, oplossingen verzinnen in welke situatie dan ook.

Daarom zijn het ook schrijvers, echte schrijvers, legt Mieras uit, alleen zij die Schoolschrijver kunnen worden. Zij zijn de meesters van de verbeelding.

De Schoolschrijver is geen voorlezer, om diezelfde reden. Lezen is natuurlijk wel een oefening in voorstellingsvermogen, zeker als je het vergelijkt met film kijken of Fortnite spelen, maar voor het echte ‘los’ gaan moet je schrijven: beginnen met niks, en alles mag. “Alles is goed”, zoals Rooseboom de kinderen meegeeft. Als je je fantasie maar gebruikt. En dat – zoals schooldirecteur Karlijn Kroon zegt – gun je toch ieder kind.

PS. Na is te plaatsing is de naam van Karlijn (dus niet Carlijn) gewijzigd.