Groen van Prinsterer wint Lenthon-prijs

24-04-2018 Onderwijs Redactie

De eerste prijswinnaars met begeleiders: foto: Lenthon


SCHIEDAM – Het team van het Groen van Prinstererlyceum uit Vlaardingen is door een jury uitgeroepen tot de winnaar van Lenthon 2018. Dat is een klimaatinnovatie-uitdaging voor voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs.

Het team van 'het Groen' presenteerde een uitgewerkt plan om het lyceum van waterbesparende kranen te voorzien. Hiermee sleepte ze de felbegeerde Lenthon Award in de wacht, tijdens de finale afgelopen donderdag bij het Lentiz Lifecollege in Schiedam.

Een vakkundige jury - bestaande uit jeugddijkgraaf Jiska Taal, Jeroen Been (G-Star RAW Store Rotterdam) en Hak van Nispen tot Pannerden (Eco-Schools) - beoordeelden de klimaatinnovaties op vijf criteria: innovatie, impact op het klimaat, winst/besparing voor school, uitvoerbaarheid en opschaalbaarheid. Op basis hiervan kende de jury de eerste prijs toe aan het Groen van Prinstererlyceum met haar duurzame plan voor waterbesparende kranen. Het team had het huiswerk goed op orde: de besparing, de kosten, de terugverdientijd, korting bij een installateur en al een kraan vervangen bij wijze van test, alles kwam aan de orde. De jury zag vooral drie daadkrachtige dames die in staat zijn om een duurzame verandering op gang te brengen binnen hun school.

Lenthon is een initiatief van onderwijsgroep Lentiz en motiveert leerlingen (van twaalf tot zeventien jaar) om op een leerzame manier klimaatinnovaties voor hun eigen school te bedenken. Op de dag van de duurzaamheid - 10 oktober 2017 - startte de tweede editie van Lenthon met negen teams. Na twee intensieve bootcamps – trainingen om de klimaatinnovatie en de pitchvaardigheden te verbeteren - stonden afgelopen donderdag vijf teams op het podium. Zij presenteerden daar hun innovaties: een kantinemachine (vmbo Maassluis), Lokaal97 (Geuzencollege), Driveloader (Dalton MAVO & Het Groene Lyceum), Greencharger (Reviuslyceum) en De waterbesparende kranen (Groen van Prinstererlyceum).

Lenthon is een laagdrempelige manier om leerlingen, docenten en de directe omgeving te enthousiasmeren en activeren voor de verduurzaming van de Lentiz-onderwijsgroep. In een periode van zes maanden ontwikkelt ieder team proactief hun duurzame oplossing en krijgen de teams de opdracht om draagvlak te creëren bij medeleerlingen en concrete (uitvoerings)vragen met (lokale) ondernemers te bespreken. Daarnaast versterken de deelnemers hun pitchvaardigheden en leren ze omgaan met de media.

Reacties