Anti War Dub met Schiedamse motor

29-12-2016 Onderwijs Redactie

Planbord met wat er allemaal komt kijken bij het organiseren van een succesvol evenement / op de bijgaande foto (vlnr): Raymond Pack, Sven de Boer, Mino Khalil en Geoffrey van der Tuuk

SCHIEDAM – Een vol huis met publiek dat het leuk vindt, een mooi cijfer en vijftienhonderd euro voor War Child. Als die doelen gehaald worden met de Anti War Dub is Sven de Boer een gelukkig man.

Op 14 januari moet Transport in Rotterdam het decor zijn van de Anti War Dub die De Boer en drie medestudenten organiseren. Om te leren en om een 'goed doel' te steunen.

Schiedammer Sven de Boer (23) is student aan de Hogeschool Rotterdam, opleiding Communicatie. Voor het vak Evenementenorganisatie kreeg hij de opdracht uit te pakken met een flink project.

De school koppelde de studenten aan organisaties die ondersteuning kunnen gebruiken. Er zijn klasgenoten die een dag met blinde mensen op stap gaan, anderen organiseren een workshop Solliciteren, maar De Boer en zijn collega's kozen voor War Child.

Spijt van die keus, ergens in september gemaakt, hebben de vier zeker niet. War Child neemt het schoolproject volgens De Boer zeer serieus. “Er is veel contact, we worden goed ondersteund.” War Child zal als tegenprestatie mogen rekenen op een mooie bijdrage, verdiend met de dub. Vijftienhonderd euro is het bedrag dat de communicatiestudenten zich ten doel hebben gesteld.

Aan War Child presenteerden zij al weer maanden terug, verschillende concepten. “Daar konden ze op schieten: een sponsorloop, een 'gijpnight' (in de sfeer van voetbalcommentator Van der Gijp) en een loterij op school. Maar het werd dus de Anti War Dub.

De afgelopen maanden en weken hebben de heren veel tijd gestoken in de organisatie. Uiteraard – er moet geleerd worden – gaat dat op een gestructureerde manier. “Op een planbord schrijven we van alles uit. Wat er te doen valt, wat in uitvoering is en wat is afgerond.” Organiseren is zowel een zaak van creatief-zijn als goed uitvoeren, met een goede planning, aldus De Boer.

Met regelmaat is er onderling overleg: wat is je opgevallen, wat heb je gedaan en ga je doen, zijn er zaken die je belemmeren? Het viertal blijkt elkaar goed te liggen, drempels in de samenwerking zijn er niet en de vier raken als team steeds beter op elkaar ingespeeld, aldus De Boer.

Geoffrey is de man met de contacten. Hij 'draait' zelf, als Nicon en organiseert feesten in de Maassilo. Zijn netwerk komt goed van pas bij de organisatie van de Anti War Dub. Trekker van de avond is Bukez Finezt, een dj uit Duitsland met naam en faam.

Want voor de mensen die voor een feestje een muts opzetten en slingers ophangen: de optredende artiesten zijn alle dj's die muziek van anderen hun eigen draai geven, mixen en in de combinatie iets unieks creëren. Muzieksoort: dub, dubstep en drum&base.

Raymond en Mino zijn de anderen in het viertal: de een is creatief en de ander goed in budgetteren en financiën. Ook belangrijk: hoe minder kosten er worden gemaakt, hoe meer er overblijft voor War Child. Zo probeerden de vier het drukwerk te laten sponsoren door een drukker – maar die krijgen dat verzoek zo vaak dat zij er niet meer in meegaan. “We hebben andere sponsors gezocht en kunnen de rekening van de drukker nu aan iemand anders overlaten.”

De 'winst' van het feest moet komen uit de opbrengst uit de entree, die bescheiden is – studenten hebben niet zo veel te makken. Een kaartje kost 7,50 in de voorverkoop, tien euro aan de zaal. Die zaal is Transport Rotterdam, in het complex in de Delftsestraat en het Schieblock, tussen Hofplein en Rotterdam CS.

Behalve de toegang denken De Boer en zijn maten te gaan verdienen aan de loterij die wordt gehouden. Te winnen zijn muziekpakketten: “Vinyl en downloads. Verder zetten we collectebussen neer.”

Sven de Boer maakt met zijn team werk van de pr. Internet en facebook 'Anti War Dub' zijn daarin de belangrijkste middelen. Wat hij van het project en zijn inzet leert, is zaken niet te onderschatten. “Je hebt alles wat moet gebeuren snel opgeschreven, maar je kunt niet alles snel daarna regelen.” Op tijd beginnen is dus belangrijk. “Je bent snel geneigd om als je een feest organiseert, dat morgen te willen houden. Maar in bijvoorbeeld het vinden van sponsors gaat zo veel tijd zitten. Je moet een goed verhaal hebben.” Persberichten eruit knallen die 'oprolbaar' zijn, zoals De Boer heeft geleerd, je moet het allemaal maar even doen.

Nu het programma staat, de afspraken zijn gemaakt en het reclamemateriaal beschikbaar is, is het echt zaak om vol voor de promotie te gaan, aldus De Boer. Veel via sociale media. “Avatars posten, snapshots. De uitnodiging op Facebook ging naar 1800 mensen. Honderdtien hebben nu gezegd te gaan.”

Dat moeten er nog veel meer worden. In de zaal kunnen zevenhonderd mensen, maar bij drie-, vierhonderd is het echt feest. En natuurlijk is de opbrengst gebaat bij veel drukte.

De Anti War Dub begint op 14 januari, voor vijf voor twaalf 's avonds, en gaat door tot de volgende ochtend zes uur.

PS. De opmerking over de pr in de vier na laatste alinea is aangepast

Bekijk de foto's

Gerelateerd