Categorieën

Service

Wethouders snijden in ov, maken voor velen avondklok permanent

Wethouders snijden in ov, maken voor velen avondklok permanent
Nieuws

Wethouders snijden in ov, maken voor velen avondklok permanent

  • Han van der Horst
  • 28-03-2021
  • Nieuws
Wethouders snijden in ov, maken voor velen avondklok permanent

COLUMN - Het is meer dan schandalig zoals de wethouders van de Metropoolregio Rotterdam en Den Haag (MRDH) hun burgers hebben laten vallen. Ze staan toe dat het openbaar vervoer wordt uitgekleed. Hoe ernstig de gevolgen daarvan zullen zijn, is in Schiedam duidelijk. Lijn 126 – de busverbinding naar Maassluis – gaat in de daluren nog maar een keer per uur rijden. De ritten van lijn 54 worden in de avonduren geschrapt. Daarmee zit de Gorzen na pakweg half zeven zonder openbaar vervoer. Duizenden mensen moeten bijna een half uur lopen voor ze op de Koemarkt een halte van de RET hebben bereikt. Dat maakt voor Gorzenezen op leeftijd, die geen gebruik kunnen maken van auto of fiets, de avondklok permanent. Dat geldt trouwens in het algemeen voor Schiedammers die niet toevallig naast een tramhalte of een metrostation wonen. Nadat die vermaledijde Hoekse lijn ten koste van enorme bedragen tot een metro was omgevormd, is de RET meteen begonnen de busverbindingen uit te kleden. Daardoor ging voor tienduizenden in het westelijk Rijnmondgebied elke tijdwinst die hen zo beloofd was, meteen verloren. Je moet immers eerst naar een ver verwijderd metrostation lopen, want de buslijn is opgeheven of de frequentie tot een minimum teruggebracht. Daar doen de wethouders van de MRDH nu een kolenschop bovenop.

Als klap op de vuurpijl worden de vroege en de late ritten van de Hoekse Lijn ook nog eens geschrapt.

Het is een bewijs voor de wereldvreemdheid van de MRDH-wethouders dat zij zich deze shit aan hebben laten praten. Ze noemen het trouwens geen shit maar transitieprogramma. En zo is er nog meer newspeak, zie hier,  in hun communicatie met de burgerij. Wat denkt u hiervan? “Om de gevolgen van Corona voor de reizigers te verzachten én het ov te versterken draagt de MRDH maximaal 375 miljoen euro bij. Dat geld kan onder meer aangewend worden voor invoering van nieuwe betaalbewijzen (bankpas in plaats van ov-chipkaart); maatregelen die de reissnelheid in het openbaar vervoer verkorten en daarmee de reizigerskwaliteit vergroten; lokaal maatwerkvervoersystemen; ketenmobiliteit en het duurzaam transformeren van de arbeidsmarkt van de vervoerbedrijven. Al met al maatregelen die moeten helpen om het ov door deze moeilijke periode te loodsen.” De mensen willen gewoon op de bus kunnen rekenen, oetlullen! En niet in de war gebracht worden met hinderlijke afgeleiden van de belbus die je een dag van te voren op moet vragen of zo.

Meer dan honderd jaar geleden toen de liberalen nog hersens hadden, waren juist zij het die begrepen dat het openbaar vervoer een overheidsbedrijf hoorde te zijn omdat marktwerking niet functioneerde en alleen maar perverse prikkels gaf. Dat is met de privatisering van de laatste decennia ook afdoende gebleken. We hebben te maken met een nieuw dieptepunt in een jarenlange trend.

Ik heb eens op de site van de gemeente gekeken om te zien welke wethouder bij ons het openbaar vervoer in zijn of haar portefeuille heeft. Het wordt niet eens als aparte categorie genoemd. Kun je nagaan hoe vaag ze het op hun netvlies hebben daar in de bestuursvleugel van het stadskantoor.