Vertraging Hoekse Lijn... ditmaal omdat de slagbomen niet daalden
- Kor Kegel
- 11-01-2019
- Nieuws
De softwareleverancier heeft daarmee de afgesproken deadline niet gehaald – en dus heeft de brief van wethouder Visser als onderwerp: ‘Vertraging Hoekse Lijn’… Visser kan onmogelijk voorspellen hoeveel tijd er gemoeid is met het traceren van de programmafout en wat de gevolgen zijn voor de planning rond de opening van de Hoekse Lijn als metrolijn tussen Rotterdam en Hoek van Holland.
Het enige goede nieuws dat Visser noemt is dat er bij de testrit van de metro geen gevaarlijke situaties zijn ontstaan. Bij het testen van de metro worden bij de verschillende overgangen verkeersregelaars ingezet, die er als extra controle voor zorgen dat het verkeer stopt wanneer de metro de overweg nadert. Dat gebeurde ook bij de overgang Deltaweg in Maassluis. Dat is de overweg die bij de Koepaardbrug naar de veerpont Maassluis-Rozenburg leidt. Verkeersregelaars konden voorkomen dat autoverkeer het spoor passeerde toen de metro eraan kwam en de slagbomen niet geheel daalden.
De softwareleverancier had tot maandag 24 december de tijd om een veiligheidsverklaring af te geven – maar door de haperende slagbomen bleek het afgeven van zo’n verklaring niet verantwoord. De softwareleverancier ziet zich zelfs genoodzaakt om ook bij andere spoorverbindingen na te gaan of de fout in het programma zich daar ook niet voordoet.
D66-wethouder Visser schreef een en ander vandaag aan de Rotterdamse raadscommissie majeure projecten, organisatie en financiën (MPOF).