Transport Gustokraan 716 bij Eastham-sluizen

18-07-2021 Nieuws Ingezonden/Dirk Allewelt

Foto: door de sluizen van Eastham; foto hieronder: voor het vertrek afgelopen woensdag


EASTHAM - De drijvende kraan 716 is onderweg. Samen met de zeesleper GT Victory heeft 'the 250 ton crane' als het goed is de sluizen van Eastham gepasseerd. "Van daar komen ze op de rivier de Mersey dan richting de Ierse zee", meldt Dirk Allewelt van stichting Erfgoed Werf Gusto. Hij brengt verslag uit van het transport van de kraan die in 1937 bij de Gusto werd  gebouwd.

Zie ook dit artikel van vorige week.

"De 716 en de GT Victory hebben woendag de inspectie voltooid door MCA & Aquilas Braemar-inspecteurs in de Runcorn-dokken. Beide schepen hebben een goed rapport gekregen en zijn goedgekeurd voor zeeslepen. De bemanning en het sleephandboek hebben ook alle vragen doorstaan ​​en zijn vrijgegeven voor zeetransport.

Vanwege de tegenvallende weersverwachting voor de komende dagen werd het vertrek uitgesteld naar vrijdag. Vanwege Manchester Ship Canal Co-regels zal de 716 in tandemformatie worden gesleept door de lokale riviersleepboten MSC Viceroy en MSC Victory (niet te verwarren met de GT Victory!), eigendom van Carmet Towage Co. Dit duurt ongeveer tweeënhalf uur vanaf Runcorn. Eenmaal binnen in de Eastham Sluizen koppelde de leidende sleepboot los en werd vervangen door de GT Victory van Griffin Towage.

Aan het eind van de middag liet het konvooi de Mersey achter zich, met de tweede stuursleepboot nog steeds verbonden aan de achtersteven van de 716. Toen het punt in het kanaal bereikt werd dat het einde van Peel Ports-jurisdictie markeert, koppelde de stuursleepboot VB Sandon op de achtersteven de lijn los en ging de sleep verder door alleen de GT Victory. Op weg naar Newcastle.

Bekijk de foto's



Gerelateerd