Tolheffing A24 via kenteken

26-02-2019 Nieuws Kor Kegel

AD-verslaggever Theo Teitsma doet op een recente informatieavond over de Blankenburgverbinding nieuwtjes op. Foto: C.P.S. Fotografie

SCHIEDAM – De Blankenburgverbinding gaat in 2024 open, maar nu al heeft Rijkswaterstaat nagedacht over de tolheffing. Dat gaat natuurlijk niet meer via tolpoorten of tollanen, waarbij je kunt pinnen of dankzij je abonnement de slagbomen omhoog kunt doen gaan of zelfs aan een bemand loket contant kunt betalen. Zulke tollanen en -poorten zijn van vóór het digitale tijdperk.  

De tolheffing op de Blankenburgverbinding ofwel A24 gaat met behulp van kentekenregistratie door camera’s. Bedrijven en particulieren die dagelijks gebruik zullen maken van de A24 tussen Rozenburg en Vlaardingen, kunnen zich abonneren en dat scheelt aanzienlijk in de kosten. Ook zal het mogelijk zijn om via internet vooraf een kaartje te kopen, zodat bij de registratie van het kenteken direct duidelijk is dat er reeds betaald is. 

Op sommige plekken zal wel worden aangegeven dat de A24 een tolweg is, maar het kan natuurlijk zijn dat weggebruikers dat over het hoofd zien en niet weten dat ze op een tolweg rijden. "In dat geval krijgen ze een kaartje thuis met de vraag of ze zich bewust zijn op een tolweg te hebben gereden. Dan kunnen ze zich alsnog registreren", zegt Hélène Moors, projectdirecteur Blankenburgverbinding bij Rijkswaterstaat. 

"Gebeurt het nog een paar keer dat deze weggebruikers de A24 passeren zonder een kaartje te hebben gekocht, dan zal het inningsbureau van het ministerie ze er nog eens aan herinneren dat het een tolweg is. Maar als ze de weg blijven gebruiken zonder te betalen, dan zullen ze een ander kaartje krijgen." 
Een kaartje in de vorm van een bekeuring, bedoelt ze. Maar de strekking is dat er niet meteen bekeurd zal worden als automobilisten, vrachtwagenchauffeurs en motorrijders de gloednieuwe A24 passeren zonder te betalen. 

Tolheffing met behulp van kentekenregistratie voorkomt dat er voor de tollanen files ontstaan. Het verkeer kan passeren zonder te moeten stoppen. De tol op de A24 wordt geheven totdat de aanlegkosten van de weg en de tunnel zijn ‘terugverdiend’. Het is nu nog niet aan te geven in welk jaar dat zal zijn. 

De vraag is natuurlijk welk verkeer voor de toltunnel zal kiezen en welk verkeer gebruik blijft maken van de Beneluxtunnel. De verwachting is dat het verkeer tussen Voorne-Putten en Den Haag-Westland vooral voor de nieuwe rijksweg A24 kiest, omdat omrijden via de Beneluxtunnel bijna net zo duur is als een tolticket. En als het zo is dat de A24 de Beneluxtunnel ontlast, dan zullen Schiedammers die aan de overzijde van de Nieuwe Maas moeten zijn gewoon deze route blijven gebruiken. Echter, als door de toename van het autoverkeer files voor de Beneluxtunnel blijven bestaan, net zoals ze voor de Ketheltunnel zijn ontstaan, dan is het ook voor Schiedammers die naar de Maasvlakte of Voorne-Putten en Zeeland moeten een interessante optie om voor de Blankenburgverbinding te kiezen, ook al moet je dan tol betalen.

Bedrijven Alle bedrijven »



Altijd Up-to-date