Teruggang overslag haven minder groot dan gevreesd

24-07-2020 Nieuws Redactie


ROTTERDAM – De Rotterdamse haven heeft in de eerste zes maanden van dit jaar 9,1 procent minder lading te verwerken gekregen. De totale overslag in de haven kwam tussen 1 januari en 1 juli uit op 218,9 miljoen ton.

Dat is een forse daling, die de overslag terugbrengt op het niveau van 2011, maar is toch een mindere teruggang dan door betrokkenen gevreesd. De Coronacrisis legde natuurlijk sommige economische sectoren voor een goed deel stil; energieverbruik nam drastisch af

Allard Castelein, president-directeur van het Havenbedrijf Rotterdam: “Positief is dat de in het tweede kwartaal gerealiseerde overslagvolumes minder ongunstig uitpakten dan aanvankelijk werd verwacht.”

Vooral kolen (min 34 procent) en minerale olieproducten en ijzererts/schroot (beide min 22 procent) werden fors minder behandeld op de verschillende terminals in het havengebied. Dat valt te verklaren door een geringere vraag naar energie, plus een relatief warm en zonnig/winderig halfjaar en een lage gasprijs, waardoor minder kolen werden verbruikt in de energie-opwekking. De auto-industrie had minder staal nodig.

Groei zat er in de overslag van biomassa (plus 109 procent) doordat de bijstook in energiecentrales verder is gegroeid.

De containeroverslag daalde licht: ten opzichte van 2019 3,3 procent minder (in tonnen uitgedrukt). Dat betekent 2,5 miljoen ton minder lading. Rederijen schrapten tot twintig procent van alle diensten geschrapt in mei en juni, aldus het Havenbedrijf Rotterdam.

Het havenbedrijf maakt melding van ‘betekenisvolle stappen’ in het fasegewijs herinrichten van de energievoorziening en het stimuleren van circulaire bedrijvigheid in de haven. Zo richtten Engie, ING, Wärtsilä en Havenbedrijf Rotterdam het bedrijf Zero Emission Services (ZES) op, om binnenvaart met verwisselbare batterijcontainers te realiseren. Ook staat de aanleg gepland van een terrein voor electrolysers (productie groene waterstof) op de Maasvlakte met Shell als eerste klant; tegelijk wordt een publiek waterstofnetwerk aangelegd in het havengebied, door Gasunie en het havenbedrijf.

Het Havenbedrijf Rotterdam investeerde tot dusver in 2020 136,4 miljoen euro. Belangrijke investeringen waren voor de aanleg van het Theemswegtracé, de aanleg van de Container Exchange Route en de uitbreiding van Maasvlakte Plaza. Volgens het havenbedrijf zijn de investeringen die het doet goed voor de economie in het algemeen en is daarom gekeken naar de mogelijkheden om investeringsprojecten naar voren te halen. “Projecten die het economisch herstel kunnen bespoedigen, vergelijkbaar met een startmotor om de economie weer aan de praat te krijgen.” Als voorbeelden noemt het bedrijf daarbij de aanleg van een waterstofnetwerk, de uitrol van walstroom en de aanleg van een warmterotonde.


Gerelateerd