Tegen meer vluchten in de randen van de nacht

18-09-2019 Nieuws Kor Kegel

John Witjes vertegenwoordigt de Schiedammers in het regionaal vliegveldoverleg

SCHIEDAM – De gemeenteraad wordt opgeroepen een krachtig signaal af te geven dat Rotterdam The Hague Airport de vluchten in de randen van de nacht moet terugdringen en liefst ook moet beëindigen.  

De oproep komt van John Witjes, die Schiedam vertegenwoordigt in de Commissie Regionaal Overleg Luchthaven Rotterdam (CRO). Het is Witjes opgevallen dat het aantal starts in de vroege ochtend deze zomer met twintig procent is toegenomen. Gemiddeld van zeven toestellen naar achtenhalf tussen zeven en acht uur. “Niet eerder in de geschiedenis van de luchthaven hebben er ’s morgens vroeg zoveel vluchten plaatsgevonden”, schrijft Witjes. 

Er komt nog bij dat vrijwel alle extra vluchten over Schiedam-Noord vlogen. Dat betekent minder rust in de vroege ochtend.  

Witjes signaleert een nieuwe trend in het vliegen vanaf Rotterdam-Zestienhoven. Dat is het ‘door de nacht’ vliegen. “Meer vluchten in de vroege ochtend én meer starts en landingen in de late avond en vroege ochtend leiden per definitie tot meer overlast”, schrijft Witjes. De DCMR Milieudienst Rijnmond krijgt al jaren de meeste klachten over geluidsoverlast in de randen van de nacht: de pieken liggen tussen zeven en acht uur ’s morgens en tussen tien en twaalf uur ’s avonds. “Juist in deze zeer hindergevoelige momenten van de dag laat RTHA nu extra vluchten vertrekken respectievelijk landen”, zegt Witjes. RTHA is de afkorting van Rotterdam The Hague Airport.  

Witjes, door de gemeenteraad aangewezen als vertegenwoordiger van de inwoners van Schiedam, heeft twee notities geschreven die hij volgende week donderdag in de vergadering van de CRO wil bespreken. Hij heeft de notities reeds besproken met wethouder Jeroen Ooijevaar en legde ze deze week aan de gemeenteraad voor. Witjes verwacht dat er namens het vliegveld waarschijnlijk aangegeven wordt dat RTHA keurig binnen de wettelijke afspraken blijft en dat er geen uitbreiding van de geluidsruimte plaatsvindt en dat bovendien de overlast op andere momenten van de dag hierdoor minder wordt. “Dat is helemaal waar”, zegt Witjes, “maar dat het mág en kán, wil nog niet zeggen dat de bewoners (en u als gemeenteraad) het dan allemaal ook maar moeten accepteren.”  

John Witjes wijst erop dat de Bestuurlijke Regiegroep Rotterdam The Hague Airport (BRR) in de voorbije jaren herhaaldelijk sprak over het inzetten op hinderbeperking. In de BRR zijn de provincie Zuid-Holland en de gemeenten Rotterdam, Schiedam en Lansingerland vertegenwoordigd. Het leidde tot de vorming van een werkgroep van de CRO die bewoners oproept om voorstellen te doen die tot hinderbeperking leiden. Witjes: “Dat lijkt echter vooral ‘voor de bühne’ als tegelijk het vliegen in de randen van de nacht geïntensiveerd wordt.”

Van de gemeenteraad vraagt hij: “Als het u menens is met hinderbeperking door de activiteiten van Rotterdam The Hague Airport hoop ik dat u niet alleen kennis neemt van de notities, maar ook een krachtig signaal afgeeft dat de door mij in de notities geschetste ontwikkelingen voor de zomer 2020 gestopt en bij voorkeur teruggeschroefd moeten worden.”

Gerelateerd