Categorieën

Service

Stroomopwaarts-directeur Curfs: ‘We stellen niet te veel vragen’

Stroomopwaarts-directeur Curfs: ‘We stellen niet te veel vragen’
Nieuws

Stroomopwaarts-directeur Curfs: ‘We stellen niet te veel vragen’

  • Redactie
  • 05-05-2020
  • Nieuws
Stroomopwaarts-directeur Curfs: ‘We stellen niet te veel vragen’

Stroomopwaarts formeerde een speciaal team voor de behandeling van de Tozo-aanvragen; foto: Stroomopwaarts


SCHIEDAM – Stroomopwaarts stelt niet te veel vragen aan ondernemers die in aanmerking willen komen voor een Tozo-vergoeding. Dat stelt directeur Desiree Curfs in een reactie op vragen vanuit de gemeenteraad.

De Tijdelijke overbruggingsregeling voor zelfstandigen (Tozo) is een vorm van bijstand voor zelfstandigen, om te voorkomen dat ondernemers in acute financiële problemen komen als gevolg van de Coronacrisis. Stroomopwaarts is belast met de aanname, verwerking en betaling van de Tozo-aanvragen.

De Ouderenpartij Schiedam stelde graag te willen weten waarom Stroomopwaarts de aanvragers het hemd van het lijf lijkt te vragen. “Op sociale media wordt al geklaagd dat Stroomopwaarts extreem veel vragen stelt, onder andere over de vermogenspositie van de aanvrager en de financiële positie van de partner. Wij hebben dit zelf gecheckt en die klachten kloppen inderdaad”, aldus de fractie dit weekend. Volgensd de fractie strookt dat niet met de opzet van de regeling. De rijksoverheid meldt immers op de speciale website die voor de Tozo-regeling is ingericht: “U hoeft deze inkomensondersteuning niet terug te betalen. Er is ook geen vermogens- en partnertoets.”

Volgens Curfs ontkomt haar organisatie niet aan de vraag naar de financiële positie van de partner. “We vragen een handtekening Digid van de partner. Dit is in het belang van de ondernemer die de aanvraag indient, aangezien de Tozo-vergoeding hoger is wanneer er een partner is. Dus die vraag moeten we stellen.”

De digitale handtekening van de partner heeft volgens haar enkele malen tot een stagnatie geleid in de digitale aanvraag. “Maar die betreffende ondernemers bellen dan en dan wordt het handmatig opgelost.”

Een andere klacht die de medewerkers van Stroomopwaarts van ondernemers te horen krijgen is volgens Curfs dat een e-mailbevestiging van de aanvraag ontbreekt. “Ondernemers bellen ons vaak met de vraag of het wel goed gegaan is met de aanvraag. In ons systeem zien we dan dat de aanvraag succesvol is ingediend.” Dat kan de aanvrager ook zelf zien, aldus dde directeur. “Het slotscherm is een pop-upscherm. Daar staat: ‘de aanvraag is succesvol ingediend’.” Maar: “We werken met de software-ontwikkelaar aan de uitbreiding van het pakket met een automatische e-mailbevestiging.”

Het kwam volgens Curfs ook al voor dat een ondernemer per ongeluk gewone bijstand aanvroeg, in plaats van een Tozo-vergoeding. “Dan worden uiteraard wel alle vragen gesteld.”

Ook al wordt er geklaagd, velen zijn ook zeer opgetogen met de regeling, die populair blijkt. Volgens de laatste bekende cijfers dienden Schiedamse ondernemers 821 aanvragen in om voor de maatregel in de strijd tegen de Coronacrisis in aanmerking te komen. Vanuit Vlaardingen en Maassluis kwamen er bij uitvoerder Stroomopwaarts nog eens 845 aanvragen binnen, zodat de teller op 1666 staat.

Curfs schatte enkele weken geleden in dat er zo’n tweeduizend aanvragen zouden worden ingediend. “Dat aantal gaan we halen”, zegt ze nu. Zo’n twintig medewerkers houden zich bezig met het beoordelen en verwerken van de aanvragen.

Sinds 9 april ontvangt Stroomopwaarts de aanvraagformulieren. Dit nadat gebleken was dat het Regionaal Bureau Zelfstandigen (RBZ) in Rotterdam, in eerste instantie namens de gemeenten belast met het verwerken van de Tozo-aanvragen, nog maar amper aan de behandeling was toegekomen. Het RBZ had de aanvragen vanuit groot-Rotterdam op zijn bordje gekregen en gaf de opdracht terug aan de Waterweggemeenten toen bleek dat het de stroom aanvragen niet aankon.

Volgens Curfs zijn de eerste aanvragen al uitbetaald en ligt de verwerking en uitbetaling van de later binnengekomen aanvragen op schema. Stroomopwaarts kreeg als opdracht om de tijd tussen binnenkomst van de aanvraag en uitbetaling te beperken tot vier weken. Dat lukt, aldus Curfs. “We krijgen nog steeds nieuwe aanvragen binnen en die worden binnen de komende vier weken uitbetaald.”

Stroomopwaarts houdt er rekening mee dat de Tozo-maatregel verlengd gaat worden, dus ook na 1 juni geldt. Daarover moet de rijksoverheid beslissen. “Als de regelingen verlengd worden zal er waarschijnlijk wel een bredere toets plaatsvinden”, aldus Curfs.

Dan zal mogelijk wel naar het vermogen of partnerinkomen gekeken worden. “Dat gesprek loopt nog binnen het ministerie en we zijn er actief bij betrokken.” Een voordeel bij een nadeel: “Dan is het dus fijn dat we al voorbereid zijn en de uitvoering zelf hebben overgenomen van Rotterdam.”