Categorieën

Service

Stil in Aleidazaal, terwijl in Groenoord de overlast toeneemt

Stil in Aleidazaal, terwijl in Groenoord de overlast toeneemt
Nieuws

Stil in Aleidazaal, terwijl in Groenoord de overlast toeneemt

  • Kor Kegel
  • 04-09-2022
  • Nieuws
Stil in Aleidazaal, terwijl in Groenoord de overlast toeneemt

Vliegtuigen scheren vaak laag over de Z-flats heen. Foto: Kor Kegel


SCHIEDAM – De huurdersbelangenvereniging van de Z-flats in Groenoord heeft zich geschaard in de rij organisaties die zich met brieven en klachten wenden tot de Schiedamse gemeenteraad vanwege de toename van geluidsoverlast en vervuiling, afkomstig van het vliegverkeer van en naar Rotterdam The Hague Airport (RTHA).  

“Het (voort)bestaan van deze regionale luchthaven is onderwerp van aandacht en discussie, tot nu in de gemeenteraden van Rotterdam en Lansingerland en overigens ook Zuidplas, en in de Provinciale Staten van Zuid-Holland. In Schiedam is het stil, alhoewel alleen in de Aleidazaal, want in Groenoord neemt de geluidsoverlast toe”, schrijft Irma Rodenberg namens het bestuur van HBV Z-flats. 

Met de stille Aleidazaal bedoelt ze dat de gemeenteraad van Schiedam die hier vergadert er nog geen woord over vuil gemaakt heeft. Terwijl allerlei organisaties en individuen in Schiedam om een standpunt van de raad vragen. Ook de vereniging van de Z-flats. “Wat begon als zakelijke luchthaven Zestienhoven, is inmiddels uitgegroeid tot een bron van ergernis. En wie had dat in de jaren zestig, waarin onze wijk werd gebouwd, kunnen bedenken? RTHA is inmiddels een interessante vertrek- en aankomstluchthaven. Nederlanders en in Nederland wonenden gebruiken de luchthaven voor vakantie- en/of familiebezoek. Soms wordt er een verklaring gezocht voor de economie van Rijnmond en omgeving. Er zouden toeristen aankomen, die euro’s, dollars of ponden hier zouden uitgeven. Voor de gebruikers slechts eenmaal per jaar voordeel (?), maar voor de omwonenden dagelijkse last, nadeel”, schrijft Irma Rodenberg. 

“Het verkeer is enorm toegenomen. Vliegtuigen komen met hoge regelmaat over op circa tweehonderd meter boven onze wooncomplexen. Ook de aangepaste vervroegde vertrek- en verlate aankomsttijden zorgen voor ervaren overlast. Als dank voor onze acceptatie ontvangen wij geluid- en gehoorschade en verstikkend stof. En daaraan lijkt, indien niet wordt opgetreden, geen einde te komen”, vervolgt ze. 

De vereniging van de Z-flats verzoekt de gemeenteraad van Schiedam om een negatief geluid te laten horen over de toekomst van RTHA: “Haalbare mogelijkheden: stoppen en herontwikkelen van het luchthaventerrein (noodzakelijke woningbouw) of terug naar de jaren zestig: alleen een zakelijk vliegveld.”