Categorieën

Service

Stedelijk Museum: 70.000 bezoekers is recordaantal

Stedelijk Museum: 70.000 bezoekers is recordaantal
Nieuws

Stedelijk Museum: 70.000 bezoekers is recordaantal

  • Kor Kegel
  • 19-12-2019
  • Nieuws
Stedelijk Museum: 70.000 bezoekers is recordaantal

Deirdre Carasso is zelf verrast over de sterke opwaartse koers van het museum


SCHIEDAM – Deirdre Carasso is met vakantie, maar voor dit goede nieuws komt ze toch even terug naar het Stedelijk Museum Schiedam. In haar winkeltje op Hoogstraat 116, naast het museum, presenteert ze opmerkelijke cijfers. Het aantal museumbezoekers is dit jaar gestegen tot liefst 70.000, een toename met 31 procent ten opzichte van 2018. 
Een jaar geleden was er ook sprake van een stijging, toen met negen procent. Ten opzichte van 2017 is er nu zelfs sprake van een toename met vijftig procent. 

Het aandeel bezoekers uit Schiedam bleef gelijk, toevallig ook 31 procent, maar dan 31 procent ván 70.000. “Het overtreft echt onze verwachtingen dat de opwaartse trend zich zo sterk doorzet”, zegt Deirdre Carasso, directeur van het Stedelijk Museum Schiedam sinds 2016. “Heel belangrijk was het dat we de Bank Giro Loterij Museumprijs wonnen. Daardoor mogen we ons nu het publieksvriendelijkste museum van het land noemen. Veel mensen maken daarvan: het leukste museum van Nederland. Als dat gaat rondzingen, gaat iedereen het zeggen: het leukste museum van Nederland. Ik vind dat helemaal niet erg…”  

Bij binnenkomst in het museum zitten in de kapel bezoekers te lunchen. De kapel, dat is wat vroeger de aula werd genoemd. De gezelligheid geeft je meteen een goed gevoel. Deirdre zit in haar winkeltje met zicht op de voorbijgangers op de Hoogstraat. “Klop op het raam en kom binnen voor een praatje”, staat er uitnodigend. Sandra Don van het AD heeft dat ook gedaan. Ze rondt net het interview met Carasso af, voor de krant van vrijdag. Een recordaantal bezoekers, dat is immers nieuws.  

“Zonder de steun van de Schiedammers en heel veel andere mensen in Nederland hadden we die prijs natuurlijk niet gewonnen”, zegt Carasso. “Hartverwarmend hoeveel mensen zich voor het museum hebben ingezet. De actie waarbij je op de foto ging met een bord met een tekst als ‘Stem voor het museum waar je kunst niet mooi hoeft te vinden’ ontketende een ware hype. De bekendmaking van de prijs werd rechtstreeks op televisie uitgezonden tijdens het televisieprogramma ‘Koffietijd’. Het winnen van de Bank Giro Loterij Museumprijs leidde vervolgens tot nog meer bezoekers. In het hele land waren mensen benieuwd geworden.”  

“Maar we kunnen de groei ook toeschrijven aan een heel gevarieerde programmering”, zegt ze. “De tentoonstelling ‘Meesterlijke vrouwen’ trok de meeste belangstellenden. Nog in het laatste weekend kwamen daar meer dan duizend bezoekers op af. Het sloot aan bij een van de thema’s van 2019: honderd jaar vrouwenkiesrecht. Er waren modeshows van vrouwen met beschilderde buiken en modellen met modest-fashion-outfits. Winnaar van de Volkskrant Beeldende Kunst Prijs 2019, de prijs voor jong talent, was toevallig ook een vrouw: Funda Gül Özcan. Het museum kocht haar installatie met regenboog en bliksemschicht aan, samen met Schunck in Heerlen.”  

“We begonnen het jaar met een expositie over Corneille, een van de oprichters van de Cobra-beweging. Zulke tentoonstellingen brengen altijd wel veel mensen op de been. Maar als we het hele jaar overzien, is de diversiteit aan tentoonstellingen en events denk ik de sleutel tot het succes. Er waren tentoonstellingen over kunst en geschiedenis. ‘Manzoni in Holland’ ging over een van de belangrijkste internationale kunstenaars van de twintigste eeuw. Zijn iconische blikje poep staat in alle kunstgeschiedenisboekjes. Mensen konden op een sokkel gaan staan, waardoor ze een levend kunstwerk werden. De tentoonstelling ‘In de Hoogstraat’ stond stil bij de verhalen van de mensen in de straat waar het museum staat, aan de Hoogstraat. Deze trok uiteraard vooral mensen uit Schiedam.”  

Deirdre Carasso noemt andere onderwerpen die de mensen bezighouden, zoals de invloed van sociale media op jongeren. Twee Schiedamse scholieren, Isa en Lisa die dit jaar hun eindexamen behaalden, maakten samen met het museum de tentoonstelling ‘Post/delete’. En samen met boksschool De Haan vertelden we verhalen over de relatie tussen boksen en kunst.” (Tijdens het boksweekend in september stapten Deirdre Carasso en kunstenaar Anne Wenzel met elkaar in de ring. Veel mensen in de kunstwereld boksen. Denk aan kunstenaar Andy Warhol en museumdirecteur Jan Hoet. Het was voor het eerst dat twee kunstvrouwen tegenover elkaar stonden.)  

Tv-uitzendingen droegen dit jaar ook bij aan de populariteit van het Schiedamse museum. ‘De Pindakaasvloer’ van Wim T. Schippers en de plantvakantie waren bij Jinek te zien. Presentator Rick Nieman vertelde op NPO 1 over de bijzondere mogelijkheid om in het museum alleen te zijn met een schilderij van de wereldberoemde kunstenaar Mark Rothko. Dan was er nog ‘Tussen Kunst & Kitsch’, opgenomen in het Stedelijk Museum Schiedam. Aan het einde van het jaar straalde rapper Mona Haydar bij het NOS Jeugdjournaal van het scherm. Haar video werd meer dan 6,5 miljoen keer op You Tube bekeken en is nu te zien in de tentoonstelling Modest Fashion. Deze expositie is nog te zien tot en met zondag 9 februari en gaat over hippe bedekkende kleding. Het Stedelijk Museum Schiedam is het eerste museum dat aandacht besteedt aan dit internationale fenomeen.  

Momenteel is er nog meer te zien in het museum aan de Hoogstraat 112. Knippen en plakken doen we allemaal, maar als een kunstenaar ermee aan de gang gaat, dan krijg je iets bijzonders. Dat is tot en met zondag 19 januari te zien op de tentoonstelling ‘Magische collages’. En ook ‘Rothko & ik’ loopt nog door tot in het nieuwe jaar evenals ‘Van Cobra tot boorolie’.  

Kerstival  

“Wil je nog extra aandacht geven aan het Kerstival in het museum?” vraagt Carasso. “Het houdt van alles in dat de mensen leuk vinden. We vieren de Kerst met de tentoonstelling ‘Kerstgroeten aan het koningshuis’ met kleine schilderijen die Rien Poortvliet elk jaar naar het Koninklijk Huis stuurde. En dan is er het Modeltrein Kerstfestijn met elke dag een workshop om modeltreintjes te maken. Dat doen we samen met de modelspoorvereniging Schiespoor. Geweldig hoe 120 kinderen samen met de Rotterdamse kunstenaar Maarten Bel aan de spoorbaan en de wagonnetjes werkten. Het was geëxplodeerde fantasie. Fantastisch!”

Het hele museum is in kerstsfeer. Bijzonder is de Herinnerboom waar iedereen herinneringen aan dierbaren in kan hangen. Hierin werkt het museum samen met uitvaartonderneming Matrice. Het Kerstival is nog te zien tot en met zondag 5 januari.