Categorieën

Service

Software Hoekse Lijn vanaf vandaag getest

Software Hoekse Lijn vanaf vandaag getest
Nieuws

Software Hoekse Lijn vanaf vandaag getest

  • Kor Kegel
  • 09-11-2018
  • Nieuws
Software Hoekse Lijn vanaf vandaag getest

Ahmed Aboutaleb noemt nu eind februari 2019 voor de start van de Hoekse Lijn

SCHIEDAM – Vandaag is begonnen met het ‘testbedrijf’ van de software die de Hoekse Lijn veilig en betrouwbaar moet maken. Er is een voorlopige veiligheidsverklaring afgegeven die maandag 26 november wordt omgezet in een definitieve. 
Deze formele en nogal ambtelijk-technische procedure is de opmaat voor het vergunningstraject om de Hoekse Lijn daadwerkelijk in gebruik te nemen.  

We zijn er inmiddels aan gewend dat alle vorderingen zelf een vertraging genereren. Het testprogramma en de vergunningprocedure hebben tijd nodig en daarom kan de metro tussen Hoek van Holland en Schiedam op zijn vroegst pas eind februari in gebruik worden genomen. 
Eerdere exploitatie van de Hoekse Lijn zit er niet in, aldus de Rotterdamse burgemeester Ahmed Aboutaleb in een gisteren gestuurde brief aan de betrokken gemeenteraden. Aboutaleb schrijft nadrukkelijk: februari 2019 – om cynici de wind uit de zeilen te nemen dat het nog een jaartje of wat langer duurt.  

Er is vandaag een dag-tot-dagplanning ingesteld om de extra vertraging zo veel mogelijk te beperken. De software-leverancier zorgt voor meer capaciteit binnen het team dat verantwoordelijk is voor alle veiligheidsdocumentatie. Dat ‘versnelt’ de aanlevering van alle documentatie die voor de vergunning nodig is. 

Het gemeentebestuur van Rotterdam had de omgeving op donderdag 1 november geïnformeerd dat er woensdag een gesprek zou plaatsvinden tussen de Rotterdamse wethouder Adriaan Visser (financiën, haven en grote projecten), de RET-directie en de leverancier van de software voor de spoorbeveiliging. Het is een ‘goed gesprek’ geworden, zegt Aboutaleb, met als uitkomst dat de definitieve veiligheidsverklaring wordt geleverd op 26 november. Dit gaat gepaard met een zogenoemd iteratief proces, waarin herhalingen en eindeloze herhalingen ingecalculeerd zijn.

De vertragingskosten (eind februari) kunnen worden opgevangen binnen het budget, maar uiteraard, zegt Aboutaleb, is deze extra vertraging opnieuw een forse tegenvaller en teleurstelling voor alle reizigers. “Vanzelfsprekend wordt het vervangend busvervoer, inclusief de bestaande compensatiemaatregelen voor reizigers, voortgezet zolang het nodig is. Wij zijn ons ervan bewust dat hierdoor de overlast en extra reistijd voor reizigers langer blijft voortduren. Tegelijk is veiligheid en betrouwbaarheid van de Hoekse Lijn ook in het belang van de reiziger en een belangrijk criterium voor het verkrijgen van de vergunning en start exploitatie. Een goed werkend spoorbeveiligingssysteem is cruciaal voor de veiligheid en betrouwbaarheid van de Hoekse Lijn. Op dat gebied worden dan ook geen concessies gedaan.”