Schiedamse grond gebukt onder treinen

14-12-2021 Nieuws Redactie


SCHIEDAM - En weer heeft de Schiedamse bodem het gedaan. Velen herinneren zich nog de ronduit moeizame gang van zaken rond de bouw van het Vlietlandziekenhuis, de verzakkingen in van tuinen en straten in noord zijn chronisch en nu geeft spoorbeheerder Pro Rail de staat van de grond in Schiedam op als reden voor problemen.

Bij het bekendworden van de nieuwe dienstregeling voor het spoor in Nederland wordt ook duidelijk dat de ambitie om meer treinen te laten rijden, stuit op de grenzen van wat het spoor vermag. De 'slappe bodem' zit die frequentere treinen in de weg. Met name Schiedam wordt genoemd door Pro Rail om aan te geven waarom het nog lang niet zeker is dat er extra sprinters komen tussen Rotterdam en Den Haag.

Pro Rail is een onderzoek gestart, op meerdere plekken in het land, zo bevestigt de spoorbeheerder aan de website Treinreiziger.nl. Met name in West-Nederland kampt het spoor met de grenzen aan de groei omdat de klei of veengrond het volle gewicht van zo veel treinen niet of moeilijk draagt. Ook de snelheid van de treinen - en de krachten die bij het remmen spelen - zijn van belang. Het gevaar op verzakkingen van de rails neemt toe, aldus Pro Rail. 

Toevallig of niet komt dat geluid ten tijde van de vorming van een nieuw kabinet, dat ook moet besluiten over al dan niet investeringen in het Nederlandse spoornet.


Gerelateerd