Schiedam krijgt slim laadplein

20-06-2020 Nieuws Redactie


SCHIEDAM – Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wil op 45 locaties in het land zogenaamde ‘slimme laadpleinen’ bouwen. Daar kunnen bezitters van elektrische auto’s stroom terugleveren aan het net, om vraag en aanbod in balans te houden en het net dito op orde te houden, of gewoon om iets te verdienen. Een van die pleinen moet in Schiedam komen.

Maandag opende staatssecretaris Stientje van Veldhoven in Culemborg een van de eerste in een serie slimme laadpleinen. “Nederland kan vanaf nu niet alleen groen, maar ook slim laden”, zo stelde zij bij die gelegenheid.

Slim laden maakt volgens haar elektrisch rijden nog interessanter. “Het is laden op maat. Je bepaalt zelf wanneer en hoe vol je batterij opgeladen moet zijn. En ook wanneer of tegen welke prijs je stroom afneemt of teruglevert aan het net. Daarmee is het dus goed voor je eigen portemonnee, voor een betere balans van het stroomnet en voor het gebruik van meer groene energie. Slim laden heeft veel potentie.”

Slimme laadpalen zijn slim omdat ze variabel vermogen kunnen leveren en omdat ze stroom terug kunnen leveren. Omdat op slimme laadpleinen meerdere van die palen bij elkaar staan, kunnen netaansluitingen efficiënter gebruikt worden en wordt stroom beter verdeeld over de laadpunten. Door laadsessies slim te plannen kunnen meer auto’s laden op minder plek. Ook zijn combinaties met elektrische deelauto’s mogelijk. Dat kan in drukke gebieden helpen de parkeerdruk te verlagen.

Gebruikers die een auto hebben die daarvoor geschikt is, kunnen bij een slimme laadpaal laden als er veel aanbod van stroom is, en terugleveren aan het stroomnet als er veel vraag is. Zo ontlasten zij het elektriciteitsnet en verdienen zij geld zonder er iets voor te doen.

Het laadplein in Culemborg is een mooi voorbeeld van de toekomst, zo stelt het ministerie. Van Veldhoven laadde maandag haar dienstauto via een slimme laadpaal op met stroom die uit een andere auto afkomstig is. De staatssecretaris gaf met de nieuwe app aan hoe lang ze wilde laden en hoe vol de accu moest zijn bij vertrek. Het voordeel van een slimme paal is dat die zelf kiest op welk moment de accu sneller of langzamer wordt opgeladen.

De stroom in Culemborg is als de zon schijnt rechtstreeks afkomstig van de 784 zonnepalen bovenop het plein. Bijzonder eraan is dat dit is opgezet en wordt geëxploiteerd door buurtbewoners. Buurtbewoner en projectleider Arjen Schamhart: “Drie jaar geleden hadden we een plan voor het opwekken van onze eigen stroom boven de parkeerplaats met een laadplein er onder. Ook wilden we elektrisch rijden voor iedereen bereikbaar maken door de inzet van elektrische deelauto’s. Dit jaar is daar slim laden bijgekomen.”

Van Veldhoven hoopt dat steeds meer gemeenten kiezen voor slimme laadpleinen. De ervaringen met de eerste slimme laadpleinen worden bijgehouden door kennis- en innovatiecentrum ElaadNL en het Nationaal Kennisplatform Laadinfrastructuur. Zij delen lessen, tips en ervaringen met gemeenten, zodat ook zij aan de slag kunnen met slimme laadpleinen. In negentien gemeenten moeten de 45 pleinen komen, waaronder dus Schiedam.

Een woordvoerster van de gemeente is opgetogen dat Schiedam tot de negentien behoort. “We onderzoeken welke locaties mogelijk geschikt zijn als slimme laadpleinen. Door te kiezen voor een slim laadplein zetten wij weer een stap als het gaat om duurzaamheid. Zodra er meer duidelijkheid is over de exacte locatie, laten we dit weten.”


Gerelateerd