Restauratie Beursbrug wordt na vaarseizoen voltooid
- Kor Kegel
- 06-04-2017
- Nieuws
Had dat niet in één keer gekund? Nee. Volgens het college van burgemeester en wethouders duurt het produceren van de gietijzeren onderdelen tot half juli. Maar zo lang kon niet gewacht worden, omdat de Beursbrug niet betrouwbaar genoeg is. Weliswaar is vorig jaar begonnen met de restauratie van het rijksmonument, maar tijdens de restauratie bleek dat onderdelen uit 1902 versleten waren en nodig vervangen moesten worden. Aan die onderdelen wordt thans gewerkt, maar als ze klaar zijn is dat midden in het vaarseizoen en daarom wordt met de plaatsing gewacht.
Dat deelt het college van B & W mee aan de Schiedamse gemeenteraad. Schiedam wil een waterstad zijn waar watertoeristen welkom zijn, dus wordt nu haastig gewerkt aan de plaatsing van het provisorische mechanisme dat overigens wel veilig genoeg zal zijn om het er de komende maanden mee te doen.
De Beursbrug, genoemd naar de vlakbij staande Korenbeurs, is in 1779 gebouwd tegelijk met de Nieuwe Sluisstraat – aldus Het Nieuwe Straatnamenboek van Wim P. Rook. De brug werd ook wel de Dambrug en Sluisbrug genoemd, maar de straatnaam Beursbrug werd in februari 2009 officieel. De brug is vernieuwd in 1867 en 1902-1903. Bij die laatste restauratie is het bewegingsmechanisme geplaatst, dat nu wegens slijtage de eindfase heeft bereikt. Bij herstelwerkzaamheden in 1949 en 1997 was vervanging nog niet noodzakelijk. De gemeente heeft de vervanging besproken met de Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed, omdat de Beursbrug een rijksmonument is.
Fonds Schiedam Vlaardingen e.o.
Schiedamseweg 53, Vlaardingen
Meer over Fonds Schiedam Vlaardingen e.o. →