Categorieën

Service

Pas in 'flessenhalzen' Schiedam werd het passen en meten

Pas in 'flessenhalzen' Schiedam werd het passen en meten
Nieuws

Pas in 'flessenhalzen' Schiedam werd het passen en meten

  • Redactie/De Schiedammer Online
  • 07-03-2023
  • Nieuws
Pas in 'flessenhalzen' Schiedam werd het passen en meten

Foto: De Schiedammer Online


SCHIEDAM - Het transport van het dorpje Sumar in Friesland naar Schiedam van het nieuwe brugdek voor de Oranjebrug is voorspoedig verlopen. Het transport ging over water op twee pontons. Pas aangekomen in Schiedam werd het passen en meten om het ponton met het brugdek door de Schiedamse flessenhalzen van slechts zo'n acht meter breed te loodsen.

Afgelopen vrijdag was het transport in Sumar gestart met een ponton van ruim tien meter breed. Het brugdeel voor de Oranjebrug is circa tien meter breed. Het brugdeel kon plat op het ponton gelegd worden. Zo kon het transport op een veilige manier het IJsselmeer oversteken. Daarna werd het ponton over binnenwateren naar Dordrecht gevaren. In Dordrecht werd het brugdek overgehesen naar een smaller ponton, te weten een ponton van 45 meter lang bij acht meter breed. "Op dat ponton is het brugdek in schuinstand gezet. Het smallere ponton was noodzakelijk om in Schiedam de Buitensluis en Hoofdbrug te kunnen passeren", zo licht Reiner Praamstra, projectleider namens het in Sumar gevestigde bedrijf Solidd Steel Structures toe. Het bedrijf heeft niet alleen het brugdek gebouwd, maar levert onder meer ook de nieuwe apparatuur voor het hefmechaniek. 

Vanochtend vertrok het transport voor het laatste stukje, van Dordrecht naar Schiedam. Al iets eerder dan de verwachte aankomsttijd van 12.00 uur vanmorgen lag het ponton met brugdek voor de Buitensluis. Er stond bij de Buitensluis naast het sportveldje een tent met daarin koffie, thee en broodjes. Het volledige college van B&W was aanwezig. Wethouder Doğukan Ergin had de eer de telefoontjes met de schipper en de sluiswachter te voeren, die het startsein betekenden voor het laatste stukje transport, van de Buitensluis, onder de Koninginnebrug, stukje Buitenhaven, onder de Hoofdbrug, door de Nieuwe Haven naar de Oranjebrug.

Het transport is soepeltjes verlopen, zegt Reiner Praamstra. "Het werd pas echt moeilijk in Schiedam. Niet alleen door de geringe doorvoerbreedte van 8 meter, maar ook omdat er twee moeilijke bochten in zaten. Eerst de haakse bocht van de Buitenhaven naar de Hoofdbrug. Nadat de Hoofdbrug gepasseerd was, was dat bochtje naar rechts de Nieuwe Haven op, ook niet gemakkelijk." Na het passeren van de Hoofdbrug werd de duwboot losgekoppeld, waarna het kleine sleepbootje het ponton voorzichtig de hoek om trok. Daarna werd de duwboot weer tegen het ponton aan gevaren. 

Ondanks de natte sneeuw die tijdens het nemen van dit obstakel viel, waren veel Schiedammers uitgestroomd om het kundig manoeuvreren gade te slaan. Vanaf de kant kreeg de scheepsbemanning luidkeels de nodige lof toebedeeld. "Ach, voor ons is het dagelijkse kost hoor", riep de bemanning van de duwboot Geertruida van der Wees terug. Het ponton in het midden, het kleine sleepbootje 'Weesje' voorop, en de duwboot achteraan, werd de vaartocht over de Nieuwe Haven naar de Oranjebrug voltooid. Daar werd het afgemeerd voor het met veel glas uitgevoerde nieuwe appartementengebouw, waarvan de mensen op de eerste verdiepingen nu enkele dagen van een wat minder uitzicht kunnen genieten. Ze krijgen er veel voor terug, te weten een brug die weer vele jaren mee kan. Projectleider Reiner Praamstra omschrijft het als 'een prachtig stuk nieuw werk, in oude stijl'. 

Vanaf aanstaande vrijdagavond gaat de Oranjebrug dicht. "Dan wordt eerst het oude brugdek gesloopt en afgevoerd met vrachtwagens. Als dat gedaan is, kunnen we het nieuwe brugdek op het ponton invaren. Het ponton met het schuin erop staande brugdek wordt daartoe eerst geballast, zodat het onder het werkplatform past", zo legt Praamstra uit.