Categorieën

Service

Oordeel reizigers over RET in de lift

Oordeel reizigers over RET in de lift
Nieuws

Oordeel reizigers over RET in de lift

  • Redactie
  • 28-03-2020
  • Nieuws
Oordeel reizigers over RET in de lift

SCHIEDAM - Reizigers zien het wel zitten met de RET. Zij geven de ov-vervoerder van de regio over 2019 een 7,9 voor de dienstverlening. 

Dat is meer dan in 2018. De Rotterdamse Elektrische Tram heeft de ambitie om volgend jaar uit te komen op een 8, en dat zou zomaar kunnen lukken. In 2018 kreeg het een 7,8 van de klanten.

Maurice Unck, algemeen directeur van de RET: “Dit is een cijfer om trots op te zijn." Hij is nog niet vergeten hoe 2019 ook het jaar is waarin tegen het eind de Hoekse Lijn werd opengesteld. "De reiziger heeft het laatste woord en geeft ons met deze waardering een prachtig signaal. Maar bovenal zie ik dit als een mooie aanmoediging voor alle collega’s. Die kunnen we goed gebruiken te midden van de Coronacrisis.”

De algehele waardering voor de service van de RET steeg dus om met 0,1 punt. Het oordeel over de metro steeg het hardst: met 0,2 punt naar een 7,9. De tram doet het bij de reizigers 0,1 punt beter en komt al uit op 8. De waardering voor de bussen van de RET klom 0,1 punt naar een 7,8. Opmerkelijk, omdat de RET vorig jaar met bussen reed die aan het eind van hun levensduur waren. De RET zelf noemt vooral de stijging bij de metro opvallend: het cijfer stond al enkele jaren op een 7,7. Bij metro is vooral de tevredenheid over de klantvriendelijkheid toegenomen.

Naast de algemene klantwaardering is ook de veiligheidsbeleving van reizigers onderzocht. Deze is in 2019 in de metro en bus verbeterd ten opzichte van 2018. Metro stijgt 0,3 punten en krijgt een 7,6 en 'bus' gaat van een 7,7 naar een 7,9. De waardering van de veiligheid in de tram bleef een 7,9.

Dit jaar rekent de RET op een nog hogere puntenwaardering van de reizigers, met een heel jaar metro op de Hoekse Lijn en de introductie van ruim honderdvijftig nieuwe bussen.

De cijfers voor de RET werden verzameld door CROW, het kennisinstituut voor de infrastructuur, de openbare ruimte en het verkeer en vervoer in Nederland. Dit jaar zijn voor het eerst ook buitenlandse toeristen ondervraagd. Zij waarderen het ov in Nederland over het algemeen hoger en hebben dus deels bijgedragen aan de hogere waardering van de RET. "Maar ook zonder deze invloed zou het cijfer zijn gestegen."