Onderneemster schreef het boek dat ze zelf had willen benutten

20-01-2021 Nieuws Redactie

Mariska van der Meer maakte er een gewoonte van haar ervaringen op papier te zetten; foto: priv


SCHIEDAM – Het boek dat ze miste toen ze zelf begon met ondernemen, dat wilde Mariska van der Meer schrijven. Het resultaat is Femnation, een boek voor ieder die ‘in zichzelf en haar eigen succes wil investeren’.

Het is nog niet langer dan vier jaar geleden dat Van der Meer besloot voor zichzelf te beginnen. Na een ruime oriëntatie werd dat Definitely Yes Wedding & Eventplanning; de jonge onderneemster organiseert bruiloften en partijen.

De Vlaardingse vestigde zich in Schiedam, in de ‘s-Gravelandsepolder. Trots was en is ze op haar bedrijf, dat gestaag groeide en veel mensen blij maakte. Maar afgelopen voorjaar viel het werk weg: er wordt in Coronatijd nog maar heel bescheiden getrouwd, en grote feesten zijn daarbij al helemaal uit den boze. En andersoortige evenementen zijn er ook maar op zeer beperkte schaal, zelfs in de achteraf gezien nog behoorlijk onbezorgde Coronazomer.

Schrijven heeft Van der Meer (23), altijd leuk gevonden. Op school, voor sociale media, ze maakte er een gewoonte van haar ervaringen op papier te zetten. “Daar liggen de wortels van het boek.” Toen het werk wegviel, zette ze zich eind mei aan het schrijven.

Want de vele aantekeningen, ervaringen, gedachten en herinneringen bleken een mooie basis voor een boek over ondernemen. Haar ervaringen zijn divers: al tijdens de vmbo werkte ze in een slagerij, volgde ze een opleiding Horecamanagement en ging ze aan de slag bij een communicatie & marketingbureau. Ze volgt thuisstudies, onder meer NLP, boekhouding, evenementenplanner en weddingplanner. Stond in een zonnestudio. Toen ze zich afvroeg waar ze nu echt werk van wilde maken werd dat dus Definitely Yes. Parttime bleef ze elders werken, want de kost moet wel verdiend.

Van der Meer zette haar ideeën over ondernemen op een rijtje, organiseerde en voegde toe, schreef voorbeelden. “Alles viel op zijn plek.” Daarbij werd ze bijgestaan door tekstbureau Pluym, dat zij voor de realisatie van Femnation inhuurde. Het werd een boek over succesvol ondernemen.

Wat daarbij kwam: de weddingplanner heeft zelf ook managementboeken, boeken over ondernemen verslonden. “Ik heb dat altijd interessant gevonden, ben een beetje van de oude stempel: vroeger naar boven en dan lezen, liefst onderwerpen waar je wat van leert.” Er was een maar: “Te vaak had ik het idee dat wat in driehonderd pagina’s werd gezegd, ook in tien pagina’s had gekund.”

Zo ging Van der Meer aan het werk, met de ambitie ‘het meest complete businessboek voor succesvol ondernemen’ te schrijven. Hoe je doelen stelt. Hoe je efficiënt werkt. Hoe je winst voorop zet. Hoe je netwerkt. Belangrijk ook: wat zijn je waarden? Alle belangrijke aspecten van het ondernemerschap passeren de revue, geschreven vanuit het perspectief van de beginnende ondernemer.

Of onderneemster. Femnation kreeg als ondertitel ‘Female Empire Mindset’. Van der Meer richt zich nadrukkelijk ook om de vrouwelijk ondernemer, inspelend op ‘het stukje genderwar’ dat zij om zich heen ervaart. “Feministische bedrijven poppen de grond uit, onderneemsters die zich organiseren vanuit hun vrouw-zijn.” Met als achterliggende gedachten dat vrouwen harder aan de weg moeten timmeren, omdat ze als vrouw door de maatschappij benadeeld worden. Van der Meer moet daar niet zo veel van hebben. “Er is een kloof, zeker.” Maar vrouwen maken het er ook nogal eens naar. “Het komt te vaak voor dat twintig mannen vergaderen en dat de enige vrouw die er dan bijzit voorstelt om koffie te gaan halen. Negen van de tien keer gaat het toch meer over hoe je jezelf neerzet en gedraagt dan om het feit of je een vrouw of man bent.”

Het boek moet het begin worden van een uitgebreider pallet aan diensten waarmee Van der Meer al dan niet vrouwelijke ondernemers in spe op weg wil helpen. “Ik ben bezig met het ontwikkelen van trainingen en cursussen die aansluiten op het boek.” Die ondernemers moeten toerusten om succesvol te ondernemen.

Dat is een hoop ambitie. “Ik ben nog een puppie, natuurlijk. Drieënhalf jaar ondernemen is super kort. Ik zeg ook helemaal niet dat ik het recept heb hoe je succesvol moet ondernemen. Ik kan wel zeggen dat ik een succesvol bedrijf heb neergezet en die ervaring delen.” Haar verdiensten spreken onder meer uit de prijzen die Van der Meer won: bij de Zankyou Internationaal Wedding Awards won ze vorig jaar een tweede en ze won de ‘Power Up Award 2019’ van de Beroepsorganisatie Weddingplanners Nederland (BWPN). Sinds 1 januari is ze overigens ook uitvoerend manager van deze organisatie.

De uitgave van het boek liep via uitgeverij Boekscout. “Om een boek in eigen beheer uit te geven, daar zou zo veel bij komen kijken: denk aan de tijd die opgaat aan marketing.” Op 24 december viel het eerste exemplaar op haar deurmat. Mariska heeft tot doel er 25.000 te verkopen; met de 1,36 euro dat zij per boek in eigen zak mag steken, wil zij de gemiste inkomsten van het afgelopen jaar een beetje goedmaken. “Ik ben zo’n negentig procent van mijn omzet van het jaar ervoor misgelopen.”

Maar de grootste winst van het schrijven van het boek zit hem niet in geld, maar in de ervaring. “IN het feit dat ik zo snel heb kunnen schakelen, in zo’n korte tijd dit boek heb kunnen schrijven waar ik zo volledig achter sta.”

En juist nu een kink in de kabel: de boekhandels zijn dicht. Uiteraard gaat dat vroeg of laat veranderen. Maar voor wie haast heeft: Femnation is ook direct bij Van der Meer zelf te bestellen, onder meer via haar eigen website. Bijkomend voordeel: dan houdt ze er ook nog iets meer aan over. Het boek van 166 pagina’s kost 21,49.

Is het werk nu af? Nee. “Dit smaakt naar meer, mijn brein staat nooit stil.” De trainingen en cursussen in vervolg op het boek, steeds onder de titel Femnation, daar gaat de aandacht naar uit. Een werkboek is tegelijk met het boek gelanceerd.


Gerelateerd