Categorieën

Service

NS test tienminutentreinen

NS test tienminutentreinen
Nieuws

NS test tienminutentreinen

  • Redactie
  • 08-09-2021
  • Nieuws
NS test tienminutentreinen

Op deze trajecten wordt getest met tienminutentreinen - of rijden ze al; beeld: NS


SCHIEDAM - De Nederlandse Spoorwegen testen de komende veertien woensdagen samen met Prorail de inleg van zogenaamde 'tienminutentreinen'. Tussen Den Haag en Rotterdam gaat vanaf de nieuwe dienstregeling die in december ingaat, om de tien minuten een intercity rijden.

Om deze stap te 'vieren' werden vandaag op onder meer station Schiedam-Centrum herbruikbare drinkbekers uitgedeeld. 

"Deze uitbreiding van het aantal treinen brengt achter de schermen grote veranderingen met zich mee", meldt de NS. "Treindienstleiders, machinisten en conducteurs moeten nog nauwkeuriger werken: op de juiste plaats langs het perron stoppen, reizigers soepel laten instappen en op de seconde nauwkeurig fluiten en vertrekken." Daarom wordt vanaf vandaag getest. "Tijdens de testdagen hebben we de mogelijkheid om de tienminutentrein onder verschillende omstandigheden te testen en eventueel kinderziektes eruit te halen", aldus de NS. Iedere woensdag wordt er bekeken wat beter kan om dat de volgende week te verbeteren.

Met de tienminutentreinen hoeven reizigers niet meer te kijken hoe laat de trein gaat, stelt de NS. "Van vier naar zes intercity’s per uur betekent voor veel reizigers minder lang wachten en vaker een zitplaats. Tijdens het testrijden kunnen reizigers al gebruikmaken van deze treinen."

NS en Prorail hebben al ervaring met een tienminutentrein tussen Amsterdam en Eindhoven. Deze lijn is volgens de NS een succes gebleken. Tussen ‘s-Hertogenbosch en Eindhoven stegen de reizigersaantallen (pre-Corona) bijvoorbeeld met vijftien procent.

Aan de tienminutentreinen gingen volgens de spoorwegen jaren van voorbereidingen vooraf. "In opdracht van het ministerie van I&W verdubbelde Prorail sporen, zijn er inhaalsporen aangebracht, wissels verwijderd en legde Prorail extra energievoorzieningen aan. Op diverse stations waren bijvoorbeeld extra perrons nodig en zijn er diverse overwegen door tunnels vervangen. Aangezien veiligheid voorop blijft staan, zijn langs het traject ook extra camera’s geplaatst en extra maatregelen getroffen om storingen sneller te kunnen verhelpen. Zo kunnen treinen op een hogere frequentie rijden."

De Randstad heeft volgens de NS behoefte aan veel meer spoorverkeer.