Categorieën

Service

NOV/Gusto-MSC ontwerpt schepen windmolenbouwer

NOV/Gusto-MSC ontwerpt schepen windmolenbouwer
Nieuws

NOV/Gusto-MSC ontwerpt schepen windmolenbouwer

  • Redactie
  • 13-12-2022
  • Nieuws
NOV/Gusto-MSC ontwerpt schepen windmolenbouwer

Impressie van een van de nieuwe schepen van Cadeler


SCHIEDAM - NOV, moederbedrijf van Gusto-MSC, gaat een tweede installatieschip ontwerpen en uitrusten met apparatuur in opdracht van Cadeler. Dit maakten de twee partijen vandaag bekend.

Het wordt een schip uit de zogenaamde F-klasse, naar een ontwerp van Gusto-MSC, speciaal ontworpen voor schepen die windmolens op zee plaatsen. Gusto-MSC, werkend in de voormalige timmerfabriek van Wilton-Fijenoord op Vijfsluizen, is sinds 2018 onderdeel van NOV, een bedrijf uit Houston, Verenigde Staten. Zie dit artikel.

Het Deense bedrijf Cadeler is actief als plaatser van de funderingen en turbines van windmolens op zee. Het heeft daarvoor tot dusver twee schepen aan het werk, de Wind Orca en de Wind Osprey. Die hebben een hijscapaciteit van 1200 ton. Cadeler noemt ze de X-klasse, ook naar een ontwerp van Gusto-MSC

Omdat windmolens steeds groter worden is meer capaciteit nodig. De X-klasse schepen worden aangepast met grotere kranen die gaan tot 1600 ton (eerste in 2024 gereed) en Cadeler bestelde nieuw materieel. Al eerder tekende het voor een nieuw schip bij NOV, uit de F-klasse.

Het nieuwe schip dat NOV gaat ontwerpen - en dat gebouwd zal worden door de Chinese werf Cosco Heavy Industrie - wordt een zogenaamd 'jack-up vessel': een schip dat zes 'poten' uit kan zetten op de bodem van de zee en zichzelf zo boven het wateroppervlak op kan drukken. Hiermee is het schip, dat dan een soort platform is geworden, niet meer afhankelijk van golfslag en drijfvermogen en evenwicht en tot groter klussen in staat. Ook de X-klasseschepen zijn al 'jack-up'.

De nieuwe F-klasseschepen krijgen een dekoppervlak van 5600 vierkante meter en een draagcapaciteit van 17.600 ton. Het moet in staat zijn maximaal zeven complete windmolens van 15MW of vijf van 20MW tegelijk te vervoeren, of zes zogenaamde monopiles, de fundamenten van de molens. Zo hoeft minder vaak heen en weer naar de wal en de fabriek gevaren te worden. Bovendien is het schip bij uitstek ontworpen om snel om te schakelen van het plaatsen van fundamenten naar het plaatsen van de hoge turbine.

Nils van Nood, directeur van Gusto-MSC zegt trots te zijn Cadeler te kunnen bijstaan in de realisatie van diens groeiende, moderne vloot.

Naar verwachting komt het tweede schip uit de F-klasse na de zomer van 2026 beschikbaar voor gebruik. Het eerste schip moet voor de jaarwisseling 2025/26 al worden opgeleverd. Volgens Cadeler beschikt het bedrijf dan wereldwijd over de grootste capaciteit voor het plaatsen van windmolens op zee.