Mammoet plaatst 4100 ton zware brug in omgelegde Havenspoorlijn

30-05-2020 Nieuws Kor Kegel

De rode Mammoetwagens dragen de brug over de tijdelijke rijbaan rechts op de foto over de Thomassentunnel heen. Foto: Patrick Wanders

ROZENBURG –Multiwheelers van het Schiedamse hijs- en transportbedrijf Mammoet zijn op dit moment bezig met een spectaculaire klus. Ze dragen een 4100 ton zware stalen spoorbrug in een draaiende beweging heen over de Thomassentunnel tussen Rozenburg en Europoort.  

De tunnel, die de A15 onder het Calandkanaal door voert, is daarvoor afgesloten. Met sensoren wordt gemeten of de tunnelmoten zich bestendig tot elkaar verhouden, terwijl het superzware transport zich over het tunneldak beweegt.  

De multiwheelers zijn self propelled modular transporters (spmt’s), kleine zelfrijdende voertuigen die aaneengeschakeld kunnen worden en de zwaarste lasten kunnen dragen. De spoorbrug staat aan de Neckarhaven al definitief op een pijler, waarop een dook is geplaatst die draaiing mogelijk maakt. De spmt’s van Mammoet dragen de brug vanavond over de Thomassentunnel heen, zodat het andere uiteinde op de pijler wordt geplaatst die aansluiting geeft op de Havenspoorlijn in Europoort.  

De spoorbrug is onderdeel van het Theemswegtracé, een vier kilometer lang nieuw tracé in de Havenspoorlijn, onderdeel van de Betuweroute tussen de Maasvlakte en Duitsland. Nu nog voert de Havenspoorlijn over de Calandbrug, maar omdat deze stalen brug functioneert als een soort klankkast heeft heel Rozenburg last van het spoorlawaai. Het nieuwe tracé gaat niet meer over de Calandbrug, maar over de A15 heen langs de Rozenburgse Windmuur en de Brittanniëhaven via de Theemsweg naar het bestaande traject. Rozenburg zal minder geluidhinder ondervinden. Zwartewaal vreest echter juist meer herrie, hoewel het Theemswegtracé dempers onder de spoorstaven heeft en een stille spoorweg belooft te zijn.  

Mammoet plaatst de spoorbrug vanavond op haar definitieve plek in opdracht van Hollandia Infra, die de onderdelen van de brug bouwde op de werf in Krimpen aan den IJssel. In vijf transporten over het water arriveerden de onderdelen vorig jaar aan de Neckarhaven, waar ze aan elkaar werden gemonteerd tot een fraaie 269 meter lange boogbrug ontstond.

Om de brug op haar goede plek te draaien is over de Thomassentunnel een tijdelijke rijweg opgeworpen van puin en grint, afgedekt met rijplaten die vandaag werden aangebracht om het gewicht van de spoorbrug zo goed mogelijk te spreiden.  

In de tunnel wordt tijdens het transport gemeten hoe de tunnelmoten zich tot elkaar verhouden. Niet dat er meteen kans is op lekkage, maar Rijkswaterstaat wil de situatie wel nauwkeurig monitoren. Daarom is autoverkeer tijdens het transport ongewenst. “Trillingen kunnen de metingen beïnvloeden,” verklaart een woordvoerster van Rijkswaterstaat.