Categorieën

Service

Mammoet heft Lekbrug Vianen nu echt van zijn plaats

Mammoet heft Lekbrug Vianen nu echt van zijn plaats
Nieuws

Mammoet heft Lekbrug Vianen nu echt van zijn plaats

  • Redactie
  • 22-11-2021
  • Nieuws
Mammoet heft Lekbrug Vianen nu echt van zijn plaats

SCHIEDAM - Twee weken geleden lukte het niet, maar gisteren wel: de boogbrug bij Vianen is van zijn pijlers gelicht en op weg naar ontmanteling in Schiedam.

In de eerste poging om de brug in zijn geheel van zijn 'onderstel' op te heffen ging het mis omdat één van de lierkabels beschadigd raakte. Maar de tweede poging van de medewerkers van Volker Wessels en sloper DDM had wel succes. De karakteristieke Lekbrug bepaalt niet langer het panorama bij Vianen.

Het uitvaren van de boogbrug trok digitaal en op locatie veel publiek. Doordat het ponton verlicht was viel het uitvaren goed te volgen. Op de livestream keken ongeveer zesduizend mensen mee naar het uitvaren van de ‘IJzeren Dame’. 

Op zoek naar de oorzaak van de beschadigde kabel waarmee het ponton op zijn plek moest worden gehouden, kamde de aannemingscombinatie afgelopen weken de Lek af met sonar. Daarbij werd een groot stuk staal op de bodem aangetroffen dat vermoedelijk de boosdoener was. Het was hoogstwaarschijnlijk afkomstig van de voorganger van de brug, die in 1945 door Engelse bommenwerpers was verwoest. Bij het aanspannen van de bewuste kabel twee weken terug bleef die even achter het stuk staal haken en werden een paar strengen doorgesneden, reconstrueerde de aannemingscombinatie van KWS Infra, Volker Rail en DDM. Toen die hobbel genomen was en de lierkabel vervangen, was het wachten op voldoende water op de Lek.

De waterstand in de grote rivieren is de laatste weken erg laag. Om de vijfduizend ton zware constructie te kunnen dragen was wel voldoende water onder het ponton nodig. Zondag was de situatie gunstig, vanwege springtij op de Noordzee. Rijkswaterstaat hielp bovendien een handje door de ‘kraan’ aan de andere kant wat verder open te zetten: de stuw bij Hagestein werd wat hoger opgetrokken waardoor hij meer water doorliet dan normaal. 

Onderaannemer Mammoet bouwde een zogenaamd gantry-systeem; een hijssyteem waardoor de brugboog kon worden ondersteund en opgetild.

Nadat de Lek zondagmorgen was gestremd voor alle scheepvaartverkeer voer Mammoet dit ponton met acht heftorens onder de stalen boogbrug om het gewicht van de brug over te nemen. Toen het stabiel lag en de torens op het ponton waren doorgekoppeld met de torens op de brug zelf, kon de constructie met de vijzels van de opleggingen worden gelicht. Dat lukte tegen tien uur gisteravond. Omgevingsmanager Sascha Oskam: "Ik ben ontzettend trots dat we deze omvangrijke operatie samen voor elkaar hebben gekregen. De verwijdering verliep veilig en beheerst. Onze aannemerscombinatie KWS - VES – DDM heeft geweldig werk verricht."

Daarna ging het ponton naar een werkhaven bij de Prinses Beatrixsluis, een paar honderd meter verderop. Daar wordt de brug de komende ruim twee weken in handzame stukken gesneden, om onder de Jan Blankenbrug door te kunnen varen voor transport naar Schiedam. Op het terrein van Mammoet worden de resten daarna verder ontmanteld. Hier worden de staaldelen nog kleiner gemaakt en afgevoerd naar een erkende verwerker. Daar zal het staal verder verwerkt worden tot grondstof.

De karakteristieke boogbrug bij Vianen had sinds de ingebruikname van de twee nieuwe Lekbruggen in de A2 sinds het jaar 2000 geen functie meer. Rijkswaterstaat heeft afgelopen jaren verschillende mogelijkheden tegen het licht gehouden om een herbruikbestemming te vinden voor de brug, ter plekke of elders, maar daar kwamen geen realistische opties uit.

Een van de aanbruggen in de uiterwaarden moet ook nog worden verwijderd. Dat gebeurt vanaf vandaag. De midden-pijlers blijven staan als onderkomen voor vleermuizen. Volgend jaar zomer verwacht de aannemingscombinatie alles te hebben afgerond.